Z celkového počtu 22 dětských obětí zahynulo 6 dětí-chodců (stejně jako loni), dvě děti-cyklisté (o dvě více než loni) a 14 dětských spolujezdců (o 12 více než loni), přičemž 13 dětí cestovalo v osobních automobilech a jedno dítě jako spolujezdec na motocyklu. Vyplývá to z informací Ředitelství dopravní policie ČR, kterou Novinkám poskytl Autoklub ČR.

Nejvíce obětí mezi dětmi policie eviduje ve věkové kategorii 10 až 14 let, když zemřelo 13 dětí (sedm z nich cestovalo jako spolujezdci). Ve věkové kategorii do 6 let zahynulo 6 dětí (všichni jako spolujezdci v osobních automobilech).

Jednou z příčin tragické bilance je podle Autoklubu nepoužívání bezpečnostních pásy a autosedaček a zejména podcenění možných rizik provozu ze strany dospělých. Např. z celkového počtu 13 usmrcených dětských spolujezdců v osobních automobilech přes 45 % dětí nebylo přepravováno v autosedačce či jiném dětském zádržném systému.

Statistika dětských obětí v automobilech
1. pololetí 2005 Usmrceno Těžce zraněno Lehce zraněno Nezraněno Celkem
pásy 5 13 245 303 566
bez pásů 5 15 80 66 166
sedačka 2 2 141 221 366
bez sedačky 1 0 13 9 23
air bag 0 0 1 1 2
Celkem 13 30 480 600 1123

Nejvíce usmrcených dětí bylo v roce 1982 (91 dětí) a pak v roce 1994 (88 dětí) a od tohoto roku registrují úřady pokles smrtelných následků. "Bohužel situace v průběhu letošního roku není příznivá, vždyť počet usmrcených dětí během 1. pololetí 2005 je jen o 5 dětí nižší, než za celý loňský rok," konstatoval Václav Špička z Autoklubu ČR.

Nejkritičtější jsou všední odpoledne

Ze statistik dopravních nehod dále vyplývá, že pro děti jsou nejkritičtější všední dny. Děti-chodci se nejčastěji stávají obětmi dopravních nehod ve čtvrtek a v pondělí. Naopak děti-cyklisté nejčastěji havarují v pátek a neděli.

Z hlediska denní doby vykazují statistiky u dětí chodců dva dva extrémy - první je mezi 7. a 8. hodinou ranní (čas odchodu do školy, školky) a pak mezi 13. až 15. hodinou (čas odchodu ze školních zařízeních). U cyklistů je výrazná pouze odpolední špička - mezi 15. až 16. hodinou, tedy po příchodu ze školy, kdy se dítě zřejmě ještě nestačilo adaptovat na jiné prostředí - v tomto případě dopravu.