"I přes jednoznačné výsledky statistik představuje pro mnoho lidí cestování leteckou dopravou psychologický problém. Přesto, že k nehodám dochází zřídka, mají velice rozsáhlé následky... je proto nutné hledat způsoby, jak vzniklou situaci řešit," uvádí ke vzniku záchranného plánu Josef Fajgar z generálního ředitelství hasičského záchranného sboru.

Jestliže letadlo ve vzdušném prostoru České republiky havaruje nebo se ocitá v situaci, kdy velitel letadla vysílá tísňový signál, pak Záchranné a koordinační středisko vysílá do oblasti letecké nehody vrtulník vybavený speciálními prostředky k pátrání a záchraně lidí. Současně oznamuje leteckou nehodu operačnímu a informačnímu středisku generálního ředitelství hasičů.

Do místa nehody jsou vyslány všechny složky integrovaného záchranného systému (IZS), tedy hasiči, zdravotníci, policie. Operační středisko IZS vyhlásí podle velikosti nehody stupeň poplachu 1 až 3. Zvláštní stupeň je vyhrazen pro letadla, která havarovala do obydlené zóny a způsobila ohrožení více než 1000 osob nebo ohrozila území celé obce či plochu území nad 1 km čtvereční.

Podle potřeby mohou vyrazit také další síly jako Armáda ČR, Vodní záchranná služba Českého červeného kříže, Horská služba ČR, Záchranná brigáda kynologů, atd. V místě letecké nehody začne pracovat také Komise pro odborně technické zjišťování příčin leteckých nehod a pokud je letadlo vojenské, tak i Komise Ministerstva obrany.

Velitel vytyčí zóny a spolupracuje s místními

Velitel zásahu vytvoří štáb, ve kterém by měli být zástupci všech záchranných složek, ale i zástupce místní samosprávy. 

Na místě nehody se pak musí vytyčit "nebezpečná zóna" a "vnější zóna". Nebezpečná zóna vymezuje prostor, kde je bezprostředně ohrožen život zasahujících, ve vnější zóně se mohou shromáždit zachránění cestující a také tudy přijíždějí různé záchranné jednotky. Tento nástupní prostor složek IZS se zřizuje na návětrné straně od místa havárie kvůli nebezpečí výbuchu.

Pokud už na místě nejsou žádné zraněné osoby a nehrozí další škody na zdraví, majetku či životním prostředí, hlavní úkol IZS končí. Někdy ale mohou při další práci pomáhat.