I přesto jsou však zveřejněné statistiky nehodovosti za první pololetí pozitivní, vůbec poprvé za posledních šestnáct let totiž v tomto období klesl počet mrtvých pod magickou hranici 500 osob.

Klesá počet mrtvých

"Policie za prvních šest měsíců letošního roku šetřila celkem 96 286 nehod, při kterých zemřelo 465 lidí, což je o 47 méně než za stejné období loni. Při nehodách na českých silnicích tak v prvním pololetí zemřel každých 9 hodin a 17 minut jeden člověk," řekl Právu Josef Tesařík z policejního prezidia, který má dopravní statistiky na starosti. Těžce zraněno bylo podle něj 1983 osob a lehce 12 964.

"I v těchto ohledech jde o mírný pokles oproti loňskému roku," uvedl Tesařík s tím, že nehod se za první pololetí stalo takřka stejně jako za loňských prvních šest měsíců, o necelých 17 miliónů korun však stoupla způsobená hmotná škoda.

"Pokles úmrtnosti na českých silnicích nás samozřejmě těší a rádi bychom tento trend udrželi. Budeme proto určitě mimo jiné pokračovat v dopravněbezpečnostních akcích typu Kryštof, protože se jasně ukazuje, že mají velmi pozitivní vliv," řekla Právu mluvčí policejního prezidia Blanka Kosinová. Na příznivých číslech se podle ní podepsala i veřejná diskuse, která se na téma bezpečnosti na silnicích rozpoutala právě v souvislosti s akcemi typu Kryštof.

Policie: Náklaďáky jsou problém

Pondělní nehoda kamiónu na dálnici D 1 však opět ukázala, že největší problém na českých silnicích i přes pokles úmrtnosti neustává. "Při nehodách zaviněných řidiči nákladních vozidel zemřelo za první pololetí celkem 50 lidí, nejvyšší počet usmrcených přitom připadá na kategorii vozů nad 10 tun," uvedl Tesařík. Dodal, že stupeň závažnosti těchto havárií je velmi vysoký. "Na každých 1000 nehod připadá 4,5 mrtvé osoby," vysvětlil Tesařík.

Průměrná škoda způsobená nehodami kamiónů byla 228 tisíc korun, přičemž za stejné období loňského roku to bylo o více než 100 tisíc méně. "Větší škody jsou už pouze u nehod spojených s požárem vozidla," doplnil Tesařík.

"Kamióny nám skutečně dělají veliké vrásky, ale dokud jich bude po dálnicích jezdit tolik co teď, je proti tomu policie takřka bezmocná," uvedla Kosinová. Lepší průjezdnost hlavních dopravních tepen by totiž podle ní nezajistil ani sebevětší počet policistů v terénu.

"Můžeme sice kontrolovat, zda se např. na dálnici nepředjíždí tam, kde je to zakázané, ale už je nemáme kde zastavit," konstatovala Kosinová s poukazem na nedostatek odstavných parkovišť, kde by mohli policisté bez rizika kamióny zastavovat.

Ministerstvo zprovozní dvanáct parkovišť

"Vyšli jsme v tomto policii vstříc a do dvou měsíců zprovozníme na dálnicích celkem dvanáct odstavných parkovišť, která si policie sama vybrala," uvedla k tomu mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová. Ministerstvo podle ní také počítá v nejbližší době s vybudováním tří velkých truckcenter, kde by měli řidiči možnost odpočívat, jak jim to ukládá zákon.

Švejnohová dodala, že ke snížení počtu kamiónů na tuzemských dálnicích by mohlo přispět především zavedení elektronického mýtného. "V současné době probíhá výběrové řízení na generálního dodavatele celého systému výběru mýta a zkušební provoz by měl být zahájen zhruba za rok. Ostrý provoz plánujeme spustit od 1. ledna 2007," uvedla Švejnohová.