"Nápravy lze docílit pouze koordinovaným přístupem v oblasti represe i prevence," tvrdí ministr dopravy Milan Šimonovský.

Vláda loni v dubnu schválila Národní strategii bezpečnosti silničního provozu, jejímž ambiciózním cílem je snížit do roku 2010 počet mrtvých v důsledku nehod o plnou polovinu. A jak vyplývá ze zprávy o plnění této strategie, loni v ČR klesl ve srovnání s rokem 2003 celkový počet usmrcených o 104 osob, tedy o osm procent, a počet těžce zraněných o sedm procent.

Letos příznivý vývoj pokračuje. Za leden až duben se počet usmrcených meziročně snížil o 37, když v důsledku silničních nehod zahynulo 258 lidí - vůbec nejméně od roku 1990. Přispělo k tomu množství preventivních akcí. Kromě policejních kontrol i kampaně za nepřekračování povolené 50kilometrové rychlosti v obcích, či realizace projektů Zdravá města, Bezpečná komunita a Dny bez úrazů.

24 mrtvých dětí

Od začátku letošního roku probíhá také informační kampaň o používání dětských autosedaček, na níž se podílejí Centrum dopravního výzkumu a oddělení BESIP ministerstva dopravy.

"Především rodiče je nutné přesvědčit, že autosedačka může jejich dítěti zachránit život. Vždyť z celkového počtu 24 dětí, které loni na silnicích zahynuly, jich 15 zemřelo v osobních automobilech," řekla v minulém týdnu na pražském semináři o prevenci dětských úrazů v dopravě Jitka Ivičičová z Centra dopravního výzkumu.

Na kolo jen s přílbou

Stále více měst se zapojuje také do kampaně Na kolo jen s přílbou. Například v Kroměříži se s jejím přispěním o tři čtvrtiny snížil za poslední tři roky počet hospitalizací cyklistů do 15 let s úrazy hlavy.

"Přílba snižuje až o 88 procent nebezpečí závažného poškození mozku, a z 65 až 85 procent poranění lebky. Děti jsou ve školách informovány o výhodách nošení přílby a dostávají kupóny na slevu při jejím zakoupení," uvedl MUDr. Martin Sedlák z dětského oddělení kroměřížské nemocnice.

Vedoucí oddělení BESIP Robert Šťastný informoval o záměru zaslat do všech porodnic v ČR dětské autosedačky, aby se s nimi ženy seznámily a naučily se, jak v nich své dítě v autě správně poutat. "Určitým problémem ale zůstává sociální dostupnost bezpečnostních prvků a zařízení v automobilech. Rozhodně by se nemělo stát, aby větší bezpečnost byla pouze pro bohatší," prohlásil Šťastný.

Zakoupit pro ratolesti přílbu na kolo by však měl každý rodič. "Když jsou lidé ochotni dát za kolo třeba 12 000 korun, pak by neměli litovat 600 korun za přílbu. A totéž platí pro dětské autosedačky. Pro batole se dá kvalitní autosedačka pořídit od 2500 korun, a pro větší děti od 3000 korun," informoval Sedlák.

Smrtelných nehod je méně i bez bodů

Odborníci doufají, že v Poslanecké sněmovně konečně projde vládní návrh novely zákona č. 361 o pozemních komunikacích, který nyní v červnu čeká závěrečné třetí čtení. Novela by totiž mimo jiné mohla zpřísnit předpisy v používání dětských autosedaček a rozšířit povinnost mít ochrannou přílbu na všechny cyklisty. Tedy nejen ty, kteří jsou mladší patnácti let.

Nehodovost se v ČR daří snižovat přesto, že stále ještě nebyl zaveden bodový systém postihu neukázněných řidičů. Ten měl být přitom klíčovým opatřením zmíněné národní strategie.

Podle vládního návrhu novely zákona č. 361 má být řidiči po dosažení dvanácti trestných bodů odejmut automaticky na rok řidičský průkaz. Šimonovský po připomínkách poslanců už dříve přehodnotil počet bodů za některé přestupky. Souhlasí i s tím, aby motoristé byli více motivováni k dodržování pravidel. Za rok bez jediného odhaleného přestupku by se tak řidiči z konta odepsaly dva body, ve druhém roce čtyři body, a ve třetím roce všechny zbývající.

Změkčení bodového systému ovšem řada poslanců stále ještě považuje za nedostatečné. ODS dokonce