Střet s osobním vlakem na nechráněném železniční přejezdu spolu s pětačtyřicetiletým řidičem po dvou minutách jízdy nepřežila dvojice žen a osmnáctiletý mladík.

"Hledám dceru. Doma není, volala jsem do práce, kam nedojela," plakala kousek od místa tragédie starší žena, patrně matka jedné z obětí, v době, kdy ještě nevěděla o smrti svoji třiačtyřicetileté dcery. "Totožnost obětí známe. Některé ale nebylo kvůli jejich stavu lehké hned identifikovat," konstatoval jeden z policistů.

Zbylé čtyři pasažérky autobusu městské hromadné dopravy převezla záchranka s těžkými zraněními do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. "Jejich stav je stabilizovaný, jsou mimo ohrožení života," sdělil náměstek ředitele královéhradecké nemocnice Zdeněk Tušl. Těla dvou obětí vyprošťovali záchranáři z trosek autobusu ještě půldruhé hodiny po tragické nehodě.

Vlak smetl autobus pětaosmdesátkou

Nehoda se odehrála na přejezdu vybaveném výstražnými světly, odkud je bezproblémový rozhled minimálně dvě stě metrů na každou stranu. Vlak jedoucí od Pardubic, v němž v kritickou chvíli cestovalo třiašedesát lidí, narazil do autobusu rychlostí 85 kilometrů v hodině. "Viděl jsem, jak přes přejezd projíždí pomalu jedoucí autobus," vypověděl strojvůdce vlaku, který spolu s vlakvedoucím vyvázl se škrábanci a modřinami. Pasažéři vlaku přežili karambol bez úhony.

Zadní část autobusu se během srážky zcela oddělila. Osobní vlak, jehož lokomotiva vykolejila, zastavil asi 300 metrů od autobusu.

"Slyšel jsem ránu, vykoukl z okna a viděl tu hrůzu," popsal bezprostřední okamžiky po tragédii ještě šokovaný obyvatel nedalekého paneláku. "Jela jsem zrovna z noční. Vedle kolejí stál zdemolovaný autobus, ještě svítil i vevnitř, a kolem pobíhali záchranáři. Srdce jsem v tu ránu měla až v krku," dodala svědkova sousedka.

Podle svědků projela bezprostředně po nehodě přes železniční přejezd dvě osobní auta. Řidič prvního vozu vůbec nezastavil a nyní po něm pátrá policie. Pomoc zavolal až řidič druhého auta.

Přehlédl řidič varovná světla?

Přejezd je vybaven signalizačním zařízením, které podle svědků v době nehody fungovalo. "Jedna z vyšetřovacích verzí je, že řidiče autobusu oslnilo ranní slunce, takže přehlédl výstražnou signalizaci," konstatoval jeden z policistů. "Není to možné. Slunce dnes vyšlo v 6:28 hodin a zhruba půl hodiny předtím bylo svítání. K nehodě došlo v šest ráno, kdy ještě slunce nebylo venku," uvedl však Jindřich Pozler z Meteorologického ústavu v Hradci Králové.

Řidič autobusu pracoval u Dopravního podniku v Hradci Králové od září 1995.

Poslední podobná nehoda se na Královéhradecku stala v roce 1990, kdy u Třebechovic pod Orebem při srážce vlaku a kloubového autobusu zahynulo 5 dětí.