Policejní komando zadrželo skupinu prodejců falzifikátů předloni v létě v uzavřeném penziónu v Savíně na Litovelsku poté, co její členové prodali za 15 miliónů korun falzifikát německého malíře Caspara Davida Friedricha Alpská krajina s hradem. Znalecký posudek na něj vyhotovil právě Chadraba, přičemž ho ocenil jako Friedrichovo dílo z 19. století na 62 miliónů.

Podle Národní galerie však druhořadé plátno z jiného období dodatečně označené podpisem mistra má cenu jen pět tisíc korun. Kriminalisté skupinu delší dobu sledovali a odposlouchávali. Klec spadla, když do Savína poslali svého tajného agenta.

Ten se vydával za zájemce o koupi penziónu a při té příležitosti projevil zájem i o některé obrazy, které visely na stěnách. Ve chvíli, kdy se uskutečnilo předání peněz, zadrželi obyvatele penziónu policisté. Zatímco Chadraba se ke všemu doznal, Pinkava u soudu jakoukoliv vinu odmítl s tím, že obrazy nejsou jeho majetkem a ani je k prodeji nenabízel.

Křik a nadávky u soudu

"Nic jsem neudělal, jde o nehorázný komplot," křičel i v pátek u soudu Pinkava a na místě se proti rozsudku odvolal. Chadraba i státní zástupkyně si ponechali zákonnou lhůtu. Ještě předtím však předseda senátu Bohuslav Mierva musel ze soudní síně vykázat Pinkavovi rodinné příslušníky, kteří soudce i státní zástupkyni slovně vulgárně napadali.

O vině obou obžalovaných nebylo podle Miervy pochyb. "Důkazy jsou jednoznačné," uvedl Mierva ve zdůvodnění rozsudku s tím, že tresty jsou u obou obžalovaných přiměřené. "Jednání Pinkavy, který byl v kauze hlavní osobou, vykazuje mimořádnopu společenskou nebezpečnost.

Chadraba byl naopak jen pouhou figurkou. Vycházeli jsme ze znaleckého posudku na něj, který ho charakterizuje jako velice slabou osobnost, na níž stačí trochu přitlačit a podlehne. Právě to se v jeho případě stalo," vysvětlil Mierva.

Padělky se u nás prodávají běžně

Podle soudní znalkyně Marie Halatové se u nás falešné obrazy pravidelně objevují na různých aukcích, i když málokdy jde o prodeje za patnáct miliónů.  

"Cena obrazu je vždycky subjektivní, ale patnáct miliónů, to už je opravdu výjimečné. Nejčastěji se falšují obrazy z devatenáctého století, tam právě spadá i ten Friedrich. Ty starší se falšují těžko, protože technologie napodobení starých děl je nesmírně složitá," vysvětlila Halatová.