Letiště, která si přivydělávají pořádáním vyhlídkových letů či slouží pro aerotaxi, totiž nijak své pasažéry před vstupem do letounu nekontrolují. "Neumím si představit, jak bychom to měli dělat. Lidé nám pouze nahlásí číslo občanského průkazu a mohou letět. Žádný detektor na zbraně nebo něco podobného nemáme," uvedl vedoucí letového provozu Aeroklubu Velká Dobrá u Kladna Karel Pouba.

Podle něho riziko, že by se ať už šílenec nebo terorista, pokusil získat se zbraní v ruce letadlo při letu je sice malé, ale existuje."Stát se může cokoli, nějaký blázen si může vhlídnout třeba naše letiště, tomu se nedá zabránit," dodal Pouba. "Osobní prohlídku pasažérů vyhlídkových letů rozhodně neděláme. Těžko říci, jestli bychom na to vůbec měli právo. Navíc většinu z nich známe nebo přijdou v doprovodu lidí, o kterých něco víme," uvedl předseda mosteckého Aeroklubu Josef Mráček.

Z letiště v Kunovicích loni vzlétlo v objednaných letadlech asi 250 osob. Kontrolu osob nastupujících do letadla neprovedli ani jedenkrát.

Víc víry než záruk

Pokud jde o bezpečnost letadel, jsou uživatelé malých letišť spíše optimisty, že něco podobného jako v Německu se u nás nemůže přihodit, než aby existovala jistota, opřená o dostatečnou kontrolu. "Rozhodně si nenecháme žádné letadlo ukrást. Je pravda, že každého pasažéra při vyhlídkových letech nešacujeme, ale dám krk na to, že bychom na palubu nevzali nikoho, kdo by se zdál být sebeméně podezřelý. Detekční techniku aerokluby nemají, jde spíš o rozumný úsudek našich lidí," řekl na chrudimském letišti aeroklubu Bořivoj Struž, zkušený sportovní pilot.

Podle provozovatelů letišť chybí i potřebné právní normy, které by umožnily kontrolu cestujících při rekreačních či individuálních letech. "Nemáme žádné oprávnění dělat osobní prohlídky u pasažérů či zájemců o vyhlídkové lety," řekl ředitel Slezského aeroklubu Zábřeh na Opavsku.

Připustil i možnost, že kdyby někdo přišel na letiště s pistolí, tak by klidně mohl letadlo unést. "Prohlížet pasažéry oprávnění nemáme, takže se jich jen slovně můžeme dotázat a pak jim věřit," řekl Právu zaměstnanec Aeroklubu Frýdlant nad Ostravicí. "Na vnitrostátních letech je nemáme ani právo je prohledávat. To je stejný případ, jako kdyby vás taxikář prohledával před usednutím do taxíku," řekl Jozef Daňo, ředitel společnosti Gemini Port, která provozuje hradecké letiště.

Větší letiště jsou vybavena i rámy

Lepší situace je na letištích, která slouží jako základna aerotaxi nebo slouží i k přistávání větších letadel na speciálních linkách. Na civilním letišti East Bohemian Airport v Pardubicích vylučují, že by se mohl stát stejný případ jako ve Frankfurtu nad Mohanem. "Naše bezpečnostní opatření jsou stoprocentní, neexistuje výjimka pro nikoho. Každé zavazadlo prochází rentgenem, každý, kdo nastoupí do letadla, třeba i do malého aerotaxi, musí projít bezpečnostním rámem," ujistil Právo ředitel letiště Vít Vavřina.

Obdobný řád platí i na mezinárodním letišti v Brně nebo Karlových Varech. "V zájmu bezpečnosti jsou prohlíženi pasažéři aerotaxi i vyhlídkových letů," potvrdil Právu náměstek ředitele akciové společnosti Letiště Brno Karel Večeřa. "Naše letiště je zabezpečeno. I když všechno je možné, ale toto riziko je minimální. U klasických letů, kde je zapotřebí letenek, prochází každý pasažér bezpečnostní kontrolou včetně rentgenového rámu," uvedl ředitel karlovarského letiště Václav Černý.

Ale ani tady takovou kontrolou neprocházejí účastníci vyhlídkových letů. "Je absurdní si myslet, že někdo bude chtít zaútočit malým letadlem na nějaký objekt. Letadla, která používáme na vyhlídkové lety, váží 600 kilogramů a nemají palivové nádrže jako cestovní letadla. Kdyby chtěl někdo takové letadlo nasměrovat například na hotel Thermal, tak tam možná rozbije okno, nic víc," je přesvědčen vedoucí letového provozu Aeroklubu Karlovy Vary Jiří Duras.