Například polská firma Vega láká podle médií telefonní účastníky k zavolání na tzv. výherní linku vidinou vysoké výhry. Oznamuje jim, že vyhráli statisíce, a jestliže nechtějí o výhru přijít, ať ihned zavolají na uvedené číslo. Když ho pak člověk skutečně vytočí, za každou minutu hovoru se mu účtuje 55 korun. Nakonec zjistí, že žádné peníze nedostane, jen se pořádně prohne při placení účtu za telefon.

Pro tzv. barevné linky, tedy hlasové služby se zvláštním tarifem, jsou určeny telefonní čísla začínající devítkou. Například trojčíslí 900 mají žluté linky Českého Telecomu, na nichž je poskytováno právní a daňové poradenství, informace o jízdních řádech a kulturních akcích. Pod trojčíslím 909 se zase skrývá erotika.

"Český Telecom ani alternativní operátoři nejsou poskytovateli obsahu služeb se zvláštním tarifem. Umožňují pouze zákazníkům přístup k jejich provozovatelům," sdělil Právu tiskový mluvčí Telecomu Vladan Crha.

Marné reklamace

Telecom eviduje již 920 zákazníků, kteří si letos stěžovali, že jim náhle neskutečně stoupl měsíční účet za telefon. Místo několika stokorun teď mají v průměru zaplatit deset tisíc. Ten nejvyšší reklamovaný účet dokonce přesáhl sto tisíc korun.

Na dotaz, kolik z téměř tisíce reklamací bylo uznáno za oprávněné, ředitel pro péči o zákazníky Telecomu Milan Dorko odpověděl: "Ještě žádná. Nemůžeme je uznávat, protože účtovaná spojení se prokazatelně uskutečnila."

Ve své síti Telecom alespoň omezil volání na žlutou linku maximálně na deset minut. I za tak krátkou dobu však klient zaplatí šest set korun. "Snažíme se také zákazníky preventivně upozornit, že se jim v průběhu několika dnů nezvykle zvedl účet. Kapacita našeho pracoviště, které je to technicky schopno zajistit, je ale omezená," uvedl Crha.

Zasáhnout může policie a ČTÚ

Na své zvláštní linky Telecom zavedl hlásky, které telefonního účastníka informují, že se dovolal na linku s tarifem až 60 Kč/min. Také po provozovatelích žlutých linek smluvně požaduje, aby zřetelně účastníkům sdělili, o jak drahé hovory jde.

Ostatní operátory Telecom vyzval k doplnění propojovacích smluv o opatření, která by zabránila nevyžádaným spojením. Například Aliatel již vyžaduje od provozovatelů linek závazky, že své klienty dostatečně informují a nepostupují v rozporu s platnou legislativou. Společnost GTS volání na žluté linky standardně zákazníkům blokuje a umožňuje je pouze na jejich výslovné přání.

Zmíněná opatření se ovšem vůči některým provozovatelům míjejí účinkem. Přesto Telecom provoz linky neukončil ani zmíněné firmě Vega, přestože má možnost to učinit.

Lidé, kteří se cítí být podvedeni, by se měli obrátit na policii. Jen jí jsou totiž operátoři oprávněni poskytnout všechny potřebné informace o provozovatelích, kterých linek se zvláštním tarifem zneužívají.

Sdružení ochrany spotřebitelů požaduje, aby se situací zabýval Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Ten by měl stanovit pro zmíněné linky jednoznačná pravidla hry, která by znesnadnila podvody a umožnila podvodné firmy tvrdě postihovat.