Podle policejních statistik na našem území zemřelo od ledna do konce listopadu 1090 lidí, což je o 132 méně než za stejné období loňského roku.

"To představuje zhruba desetiprocentní pokles. Počet usmrcených osob byl za srovnatelné období pod hranicí 1100 pouze třikrát za posledních patnáct let. Poprvé to bylo v roce 1990, podruhé o rok později a potřetí až letos," řekl Právu Josef Tesařík z policejního prezídia, který má na starosti dopravní statistiky.

Zároveň uvedl, že počet mrtvých až do letoška nepřetržitě stoupal od roku 2001. Ruku v ruce s úmrtností letos oproti loňskému roku klesl i počet zraněných, a to zhruba o osm procent u těžkých a o dvě procenta u lehkých zranění.

"Nepříznivý trend se začal lámat už loni v létě, v době, kdy policie začala s celostátními dopravně-bezpečnostními akcemi," uvedl Tesařík. Kromě tzv. "Kryštofů" se podle něj na pozitvních číslech částečně podepsal i fakt, že čím dál tím víc řidičů jezdí v nových a tedy i bezpečnějších vozech.

Oproti loňsku více zabíjely náklaďáky

Ze statistik rovněž vyplývá, že bilanci počtu usmrcených osob nepříznivě ovlivnili pouze řidiči nákladních automobilů. "Při jimi zaviněných nehodách totiž zahynulo 140 lidí, tj. o 25 procent více než loni," upozornil Tesařík. Zda bude pozitivní trend pokračovat i příští rok, nelze v tuto chvíli předpovědět, policisté si však hodně slibují od zamýšleného zavedení bodového systému.

"Ten by měl především zlepšit kázeň na našich silnicích. Ta představuje největší problém," řekl Právu ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas. Většinu smrtelných nehod má přitom podle něj na svědomí nepřiměřená rychlost.

"Letos policisté věnovali silničním kontrolám mnohem více času než v minulých letech a to se na pozitivním trendu určitě podepsalo," uvedl ředitel pražské dopravní policie Pavel Švrčula s tím, že pod vlivem médií si také řidiči více uvědomují možné následky dopravní nehody.