Selhání lidského faktoru i u speciálně vycvičených mužů nevyloučil ani mluvčí vojenských tajných služeb Ladislav Šticha. "Lidské selhání se nedá vyloučit u nikoho ze smrtelníků. V tuto chvíli vám však důvody neřekne nikdo, od toho je tam vyšetřovací komise. Spekulovat nad příčinou by v tuto chvíli nebylo korektní ani vůči těm, kteří nehodu absolvovali, ani vůči pozůstalým," řekl v pátek ČTK Šticha.

Armáda pomůže rodinám

O zdravotním stavu zraněných vojáků v pátek ČTK informovala mediální zástupkyně olomoucké fakultní nemocnice Hana Matulová. Záchranáři odvezli do nemocnice tři vojáky v kritickém stavu. Další dva skončili po havárii se středně těžkým zraněním v prostějovské nemocnici. Jejich stav je stabilizovaný, ale léčení bude dlouhodobější. Pět dalších vojáků bylo na místě mrtvých. Prostějovští lékaři také ambulantně ošetřili civilisty, kteří se zranili ve vlaku.

Armáda České republiky zřídila speciální komisi pro kontakt s rodinami zemřelých i zraněných vojáků. "Komise zabezpečí postiženým rodinám lékařskou, psychologickou a případně i materiální podporu. Kontakt s rodinami je teď naprostou prioritou," uvedl tiskový mluvčí Vojenského zpravodajství Ladislav Šticha.

Trať funguje jen omezeně

České dráhy již zprovoznily trať v místě srážky. Rychlost vlaků je tu však omezena a opravy budou trvat několik týdnů. Jak informoval mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera, provoz zatím zajišťují dieselové lokomotivy, protože oprava trolejí si vyžádá několik týdnů - zasazení nových sloupů závisí i na počasí.

"Vlaky tu jezdí sníženou rychlostí a přes přejezd smí jet jen 10 km/h," uvedl Kučera. "Zdosavadního šetření také vyplývá, že strojvedoucí se nedopustil žádné chyby. Nepřekročil povolenou rychlost a těsně před srážkou houkal," dodal.

Je výstražné zařízení špatně vidět?

Soudní znalec z oboru dopravy Leo Dadák se velmi zdrženlivě vyjádřil k otázce, zda mohl řidič velké tatrovky výstražná světla namířená do přímého směru k hlavní silnici od přejezdu vůbec vidět, když na koleje najížděl z polní cesty vedoucí souběžně s tratí.

"Na místě jsem provedl pokus s podobným autem a projel kritický úsek. Při výjezdu na silnici k přejezdu je na signalizaci špatně vidět, rozhledové podmínky z tohoto úhlu nejsou dobré. V kabině tatry je navíc hluk, takže i zvuky z venčí jsou méně postřehnutelné, a to jsem se na tyto detaily speciálně zaměřil. Zkoumal jsem i to, zda mohl řidič vidět vlak ve zpětném zrcátku. Oficiální zprávu s podrobným hodnocením předám Policii ČR," řekl Právu Dadák.