"Vojáci jsou příslušníky prostějovské 601. speciální skupiny, která se v září vrátila z mise Afghánistánu," informoval Novinky mluvčí vojenských tajných služeb Ladislav Šticha. Jedenáct vojáků, kteří ve čtvrtek havarovali, však podle podle Štichy nebyli účastníky mise.

Tragédie se podle Štichy stala těsně před polednem. Vojáci se vraceli z vojenské policejní střelnice, která je asi kilometr od Vrahovic, kde byli na cvičných střelbách. Automobil jel po polní cestě ve směru vlaku a při vjíždění na silnici odbočoval doleva na pět metrů vzdálený železniční přejezd. Ten není opatřen závorami, ale výstražnou signalizací. Vůz mohl podle policistů tudíž jet maximálně dvacetikilometrovou rychlostí.

Na místě nehody zasahovalo 9 sanitek a vrtulník. Rychlík Olomouc-Prostějov narazil do auta s velkou razancí, mohl jet rychlostí až 100 km/h. Poslední z mrtvých byl nalezen podle policie více než 100 metrů od přejezdu, kabina tatry ležela zhruba 32 metrů od místa srážky. Celková škoda bude až 10 miliónů korun.

"Ten vlak tu tatru úplně rozstřelil," popsal neštěstí Šticha. Ihned vznikla komise pro rodinné příslušníky. "Ta by rodinným příslušníkům měla pomoci psychologicky, popřípadě i materiálně," poznamenal Šticha.

Dráhy odmítly odpovědnost

Na místo přijel i generální inspektor Drážní inspekce Zdeněk Žák, jeho náměstek Michal Miklenda a dva vrchní inspektoři Drážní inspekce. "Při dodržení zákona o provozu na pozemních komunikacích by nemělo k nehodě dojít ani v případě, kdy by zabezpečovací zařízení bylo mimo provoz. Tuto variantu ale vyloučilo komisionální přezkoušení zabezpečovacího zařízení, proto odpovědnost za nehodu nebudou mít České dráhy," uvedl ředitel kanceláře Drážní inspekce Jan Kučera.

Podle statistik Drážní inspekce zemřelo od ledna do 5. prosince letošního roku při 256 střetech na železničních přejezdech celkem 39 osob a dalších 115 bylo zraněno. Letos se polovina všech nehod odehrála na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je však pouze čtvrtina z celkového počtu. To potvrzuje fakt, že červená světla jsou řidiči brána na lehkou váhu.

Provoz na trati je přerušen, v místě nehody je poškozeno trolejové vedení. Obnovení provozu může trvat ještě hodiny.