Parta zlodějů má podle železničářů zaběhlý systém. Po okradení lidí ve vlaku soupravu zastaví zatažením záchranné brzdy v místě, kde v blízkosti trati čeká na lupiče auto. To je okamžitě odveze pryč.

Stejně postupoval gang i minulý týden. Vlakovou soupravu zastavil jenom několik desítek metrů před nádražím ve Žďáru nad Sázavou v prostoru u silničního mostu výpadovky na Jihlavu. Na nedaleké čerpací stanici nastoupili zloději do čekajícího auta.

"Mobilním telefonem jeden z cestujících vlaku oznámil na obvodním oddělení, co se děje. Ve stanici se ale po vynucené zastávce vlak zdržel asi jenom třicet vteřin, takže nebylo příliš času kontaktovat okradené cestující. O poškozených občanech tady ve Žďáru nemáme žádné informace. Možná to oznámili až v Praze, kudy rychlík projíždí," uvedl mluvčí žďárského policejního ředitelství Václav Kučera.

Místo, kde měli pachatelé z vlaku vystoupit, ohledala policie společně se strážníky za pomoci psovoda. Hlídky pátraly i po vozidle, které mělo partu zlodějů odvézt, ale nepodařilo se jim pachatele nalézt. "Případ je samozřejmě v šetření, ale je to složitější," dodal Kučera.

Nejméně jednou měsíčně

Podle přednosty žďárské stanice Českých drah Jiřího Vítka se objevují zloději ve vlaku minimálně jednou do měsíce už několik let. Většinou nastoupí na nádraží v Brně.

"Dělají to většinou party ze Slovenska. Po nastoupení do vlaku si nesednou, ale obchází jednotlivé vagóny. Vidí, kde kdo spí a tyto lidi potom okrádají. Vždy někde blízko trati na silnici, většinou u nějaké stanice, čeká řidič s autem. Tak dvě stě metrů před stanicí strhnou záchranou brzdu, vystoupí a přesednou do auta. Tady u nás je tím místem často stanice Laštovičky," popsal Vítek.

Použití záchranné brzdy má za následek nejenom zpoždění vlaku, ale může dojít i ke zranění cestujících, kteří třeba po náhlém zabrždění upadnou, nebo na ně mohou spadnout zavazadla. Podle Jiřího Vítka si zloději vybírají hlavně noční rychlíky. To proto, že lidé cestující na větší vzdálenost v noci z devadesáti procent usnou. Proti gangům vlakových zlodějů ale mohou České dráhy jenom těžko bojovat.

Policie sice doprovází rizikové soupravy, ale nelze je hlídat všechny a každý den.

"Na trati mezi Ostravou a Žďárem takové party okradly několikrát i moje kolegy. Jednou se nám také zloději snažili dostat do kupé, ale já se probudil a zabránil jim otevřít dveře. Cestovali jsme jenom s kamarádkou a nebylo to opravdu nic příjemného. Jeden otevíral dveře a za ním stáli další dva. Myslím, že kdyby chtěli, tak jsme se jim neubránili a mohlo to dopadnout všelijak," vzpomíná na zážitek z nočního rychlíku Vladimír Brázda ze Žďáru nad Sázavou.