Hlavní obsah

Policie prověřuje stamiliónovou investici do budějovického letiště

Právo, Vladimír Vácha

Policie zřejmě už několik měsíců prověřuje na Krajském úřadě Jihočeského kraje bezmála čtyřsetmiliónovou zakázku. Ta se týká českobudějovického letiště, které provozuje akciová společnost Jihočeské letiště, vlastněná půl na půl krajem a Českými Budějovicemi.

Foto: Vladimír Vácha, Právo

Českobudějovické letiště

Článek

V jedenáctičlenné dozorčí radě je v současnosti pět zástupců ČSSD, dva za ODS, po jednom za KDU-ČSL, ANO, KSČM a jeden nezávislý expert. Pozemky, budovy a technologická zařízení letiště jsou pak ve vlastnictví kraje, který zde v minulých letech už proinvestoval značné sumy s cílem zprovoznit je pro běžný civilní letecký provoz.

Tiskový mluvčí Národní centrály proti organizovanému zločinu služby kriminální policie a vyšetřování Jaroslav Ibehej na dotaz Práva, zda se elitní policejní složky o průběh výběrového řízení zmíněné zakázky zajímají, odpověděl: „Náš útvar k vašemu dotazu nebude poskytovat žádné informace.“

Zdroje blízké krajskému úřadu ale Právu potvrdily, že policisté už některé ze zaměstnanců vyslechli.

Faktem také je, že výběrové řízení z léta loňského roku se nezvykle dlouho protahuje a smlouva nebyla stále podepsána. Předseda představenstva a ředitel společnosti Jihočeské letiště Ladislav Ondřich zatím výraznější problém s realizací zakázky nevidí. Věří, že se po určitých administrativních zádrhelech rozběhne.

„Nabídky firem, které se dostaly do druhého kola soutěže, kterou připravovala a organizovala pro kraj externí firma, se, pokud vím, vyhodnocovaly na přelomu listopadu a prosince, a tím došlo k určitému zdržení,“ konstatoval Ondřich.

Že hodnocení nabídek nezvykle dlouho probíhá, potvrdil i vedoucí odboru regionálního rozvoje, územního plánování, stavebního řádu a investic krajského úřadu Luboš Průcha.

Cena prý mohla být nižší

To, co vyvolává největší otazníky, je, že během řízení se museli uchazeči prokázat referencemi o zakázkách na dodání radionavigačního systému, přestože tvoří jen malou část tendru.

Kritéria pro jeho dodání pak zadavatel stanovil tak, že mohlo dojít k výraznému zvýhodnění jedné z firem, která toto zařízení dodává, a mohla tak ovlivnit, s kým bude vítěz na zakázce spolupracovat. Zdroj, který má o výběrovém řízení přesné informace, Právu potvrdil, že většinu stavební části zakázky – například příletovou halu – je však možné realizovat samostatně a kraj by otevřenou soutěží mezi stavebními firmami zřejmě dosáhl nižší ceny.

Pochybnosti vyvolává i to, že některé firmy se účasti ve výběrovém řízení vzdaly po informaci, že budou muset zaplatit dvoumiliónovou vratnou zálohu – právě firmě, která bude dodávat radionavigační zařízení.

„Hlavně se ale hned v úvodu objevily požadavky na určené subdodávky dalším firmám, které rozhodně neodpovídaly reálnému rozsahu práce a na trhu bychom je sehnali mnohem laciněji,“ řekl Právu zástupce jedné z významných stavebních firem, který si nepřál být jmenován.

Reklama

Výběr článků

Načítám