V jedenáctičlenné dozorčí radě je v současnosti pět zástupců ČSSD, dva za ODS, po jednom za KDU-ČSL, ANO, KSČM a jeden nezávislý expert. Pozemky, budovy a technologická zařízení letiště jsou pak ve vlastnictví kraje, který zde v minulých letech už proinvestoval značné sumy s cílem zprovoznit je pro běžný civilní letecký provoz.

Tiskový mluvčí Národní centrály proti organizovanému zločinu služby kriminální policie a vyšetřování Jaroslav Ibehej na dotaz Práva, zda se elitní policejní složky o průběh výběrového řízení zmíněné zakázky zajímají, odpověděl: „Náš útvar k vašemu dotazu nebude poskytovat žádné informace.“

Zdroje blízké krajskému úřadu ale Právu potvrdily, že policisté už některé ze zaměstnanců vyslechli.

Faktem také je, že výběrové řízení z léta loňského roku se nezvykle dlouho protahuje a smlouva nebyla stále podepsána. Předseda představenstva a ředitel společnosti Jihočeské letiště Ladislav Ondřich zatím výraznější problém s realizací zakázky nevidí. Věří, že se po určitých administrativních zádrhelech rozběhne.

„Nabídky firem, které se dostaly do druhého kola soutěže, kterou připravovala a organizovala pro kraj externí firma, se, pokud vím, vyhodnocovaly na přelomu listopadu a prosince, a tím došlo k určitému zdržení,“ konstatoval Ondřich.

Že hodnocení nabídek nezvykle dlouho probíhá, potvrdil i vedoucí odboru regionálního rozvoje, územního plánování, stavebního řádu a investic krajského úřadu Luboš Průcha.

Cena prý mohla být nižší

To, co vyvolává největší otazníky, je, že během řízení se museli uchazeči prokázat referencemi o zakázkách na dodání radionavigačního systému, přestože tvoří jen malou část tendru.

Kritéria pro jeho dodání pak zadavatel stanovil tak, že mohlo dojít k výraznému zvýhodnění jedné z firem, která toto zařízení dodává, a mohla tak ovlivnit, s kým bude vítěz na zakázce spolupracovat. Zdroj, který má o výběrovém řízení přesné informace, Právu potvrdil, že většinu stavební části zakázky – například příletovou halu – je však možné realizovat samostatně a kraj by otevřenou soutěží mezi stavebními firmami zřejmě dosáhl nižší ceny.

Pochybnosti vyvolává i to, že některé firmy se účasti ve výběrovém řízení vzdaly po informaci, že budou muset zaplatit dvoumiliónovou vratnou zálohu – právě firmě, která bude dodávat radionavigační zařízení.

„Hlavně se ale hned v úvodu objevily požadavky na určené subdodávky dalším firmám, které rozhodně neodpovídaly reálnému rozsahu práce a na trhu bychom je sehnali mnohem laciněji,“ řekl Právu zástupce jedné z významných stavebních firem, který si nepřál být jmenován.