„Za odjezdu rychlíku z Hradce Králové do Prahy (R952) došlo při rozjíždění soupravy ze stanice na širou trať k roztržení soupravy,“ potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Doprava byla v daném úseku přerušena asi tři hodiny, vlaky jezdily odklonem přes Opatovice nad Labem.

KOMENTÁŘE DNE:

Zeman versus ne-Zeman - Předvolební prezidentské klání předjímá Jiří Pehe. Čtěte zde>>

„Na železniční trať do Kuklen, kde došlo za jízdy k rozpojení vagonů rychlíku, se v 5.47 vypravili profesionální hasiči z obou královéhradeckých stanic, dobrovolní hasiči z Plačic a hasiči Správy železničních dopravních cest Nymburk,“ vyjmenovala Alena Kuthanová z Hasičského záchranného sboru.

Příčinou roztržení vlaku byla únava či vada materiálu a vzniklý lom.Mluvčí DI Martin Drápal

Ve chvíli roztržení jel vlak rychlostí asi 25 kilometrů za hodinu. Odpojilo se šest z osmi vozů, vzhledem ke konstrukci brzdného systému, který se spustí vždy při jakémkoli porušení vzduchového potrubí, zůstaly obě části stát zhruba 1,5 metru od sebe.

Událost prošetřovala Drážní inspekce. „Škody byly odhadnuty na 28 tisíc korun. Příčinou roztržení vlaku byla únava či vada materiálu a vzniklý lom, ke kterému došlo při vyšších silách působících na spřáhlo za rozjezdu vlaku. K roztržení vlaku dochází všude na světě, ale častěji u nákladních vlaků, kde jsou vyšší hmotnosti vlaků a tažné síly za rozjezdu,“ dodal mluvčí inspekce Martin Drápal s tím, že plně byl provoz obnoven v 8.15.

Měli počkat, vystoupili

„Loni jsme v celé republice řešili 21 případů roztržení vlaků. Není to tedy nic mimořádného, i když v případě osobních vozů samozřejmě je větší riziko, kdy by se někdo mohl ve chvíli roztržení nacházet právě na přechodu mezi vagony,“ doplnil Drápal. Častěji ale dochází k roztržení těžších nákladních souprav.

I přesto, že cestující z hradeckého rychlíku měli vyčkat na příjezd složek hasičského záchranného sboru a za jejich asistence vlak opustit, což je standardní postup, pokud dojde k mimořádnosti na trati a cestující musejí vystupovat do kolejiště, někteří se rozhodli na vlastní nebezpečí soupravu opustit a odejít do stanice.

„Vlak má klasické vagóny s dveřmi, které při zastavení vlaku nejsou zablokované a lze je u stojícího vlaku otevřít,“ vysvětlil Joklík s tím, že vlak doprovázela vlakvedoucí a průvodčí.

„Oba sdělili cestujícím, že vlak nemůže pokračovat a že mají vyčkat. Cestujícím, kteří se jich ptali, zda mohou vystoupit a dojít do stanice, která je na dohled od místa události, sdělili, že jim to nedoporučují vzhledem k tomu, že v místě není perón, že vystupují do kolejiště,“ dodal mluvčí Českých drah Joklík. Podle něj zbylé cestující doprovodili do stanice hasiči.