Hlavní obsah

Loni na silnicích v ČR zemřelo 90 motorkářů, nejvíc za tři roky

Loňský rok byl pro motocyklisty na českých silnicích nejtragičtější za poslední tři roky, při nehodách jich zemřelo 90, o jednoho víc než o rok dřív. Jejich podíl na celkovém počtu usmrcených byl od roku 1993 druhý nejvyšší, z řad motorkářů pocházela zhruba každá sedmá oběť dopravních nehod. Vyplývá to z údajů Týmu silniční bezpečnosti. Opět podle něj umírali také jezdci bez přilby.

Foto: HZS Zlínského kraje

Ilustrační foto

Článek

Loňský podíl motorkářů 13,6 procenta na celkovém počtu usmrcených při nehodách je od roku 1993 druhý nejvyšší po předloňsku, kdy to bylo dokonce 14,1 procenta. Na těžce zraněných se 484 motorkářů podílelo téměř jednou pětinou, 2246 lehce zraněných jezdců představovalo přibližně devět procent z celku. „Zatímco na jeden tisíc dopravních nehod vyšetřovaných Policií ČR připadlo v průměru 7,1 oběti, u havárií jezdců v jedné stopě to byl více než čtyřnásobek - rovných 30,“ uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Už dávno podle Budského neplatí, že smrtelné dopravní nehody jsou doménou mladých jezdců. Největší část obětí, celkem 29 řidičů motorek, byla loni ve věku 30 až 39 let, s devatenácti mrtvými následují jezdci mezi 40 a 49 roky. Kategorie od 20 do 29 let je se sedmnácti usmrcenými až třetí. Podíl obětí nehod bez přilby se v posledních deseti letech snižuje, i tak ji loni na hlavě nemělo pět usmrcených a 28 těžce zraněných motorkářů.

Motorkáři musí být vidět

Z 90 loni usmrcených motocyklistů 50 zemřelo vlastním zaviněním. Mezi příčinami nehod zaviněných motorkáři i loni se 36 případy převládaly kolize způsobené nepřiměřenou rychlostí jízdy. S velkým odstupem následuje nezvládnutí řízení stroje, které si vyžádalo pět obětí. Žádný motocyklista nezemřel kvůli tomu, že by nedal přednost v jízdě.

Naproti tomu u smrtelných nehod motocyklů způsobených řidiči aut bylo nedání přednosti v jízdě nejčastější příčinou. „Motocyklisté by skutečně měli důsledně dbát na to, aby byli viditelní a jejich chování bylo pro ostatní účastníky dostatečně čitelné. Jsou to právě oni, kdo zaplatí i za cizí chyby svým zdravím či dokonce životem,“ uvedl vedoucí instruktor projektu Učme se přežít Vladimír Mašek. Podle statistik na jednoho usmrceného motocyklistu připadají další čtyři se závažným poškozením mozku, míchy či končetin.

V rámci 28 států Evropské unie se motocyklisté podílejí zhruba dvěma procenty na celkovém počtu ujetých kilometrů, na počtech obětí nehod však z 15 procent. Nejčastěji umírají motorkáři v Řecku s 29procentním podílem, na opačném konci pořadí jsou jezdci z Estonska s dvouprocentním podílem na počtu usmrcených při nehodách. Vážné nehody motorkářů jsou ve státech EU doménou mužů, z jejich řad pochází 94 procent obětí. Pokud zemře žena, nejčastěji jako spolujezdkyně.

Vývoj počtu usmrcených motocyklistů v ČR a jejich podíl v procentech ke všem obětem dopravních nehod v ČR
RokPočet usmrcených cyklistůPodíl motocyklistů na všech usmrcených při nehodách (v procentech
1993987,2
1994735,0
1995896,4
1996775,6
1997866,1
1998746,1
19991078,1
20001047,8
2001897,3
20021259,5
20031058,0
2004897,3
20051129,9
200610711,2
200713411,9
200811811,9
20098810,6
20109612,7
20117811,0
20129013,2
20136611,3
20148914,1
20159013,6
Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Reklama

Výběr článků

Načítám