„Myslím si, že bodový systém přispívá k bezpečnosti, ale měl by být více výchovný. Je jasně dokázáno, že po zavedení bodů se snížil počet nehod. Bohužel se tento trend trochu zastavil. Změn nedoznal systém pokut. Proto přicházíme se systémem, ve kterém by ty nejvážnější přestupky měly být trestány více body i pokutami a ty bagatelní méně,“ řekl Ťok.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Ministr uvedl, kde by mělo být zpřísnění: „Aby bylo jasné, že jsou přestupky dvakrát a dost, a když uděláte totéž dvakrát v roce, přijdete o řidičský průkaz.“ Podle něj by další kategorií měly být přestupky „třikrát a dost, a jsou přestupky, na které bychom se měli dívat mírněji“.

Vysoká rychlost, jízda na červenou

Ťok také uvedl, které přestupky by měly spadat do nejpřísnější kategorie: „Překročení rychlosti o padesát kilometrů, jízda na červenou a nedání přednosti stoupne z pěti na šest bodů. A bloková pokuta bude jasně daná – 5000 korun.“

Za šest bodů bude také alkohol za volantem. I průzkum TNS Aisa ukázal, že právě alkohol a drogy představují největší riziko – považuje je za riziko přes 80 procent oslovených.

Ťok uvedl i další pokuty: „Vjetí na přejezd, na červenou bude za 5000, u telefonování za volantem zvyšujeme pokutu z 1000 na 2500 korun.“ Důvodem je, že jsou častou příčinou nehod. „Pásy jsme snížili ze 2000 na 1500.“

Přispívá bodový systém k bezpečnosti (TNS Aisa/ČT)
Ano12 %
Spíše ano40 %
Spíše ne28 %
Ne13 %
Neví  7 %

Ministr zpřísnění hájil: „Já nenavrhuji jen represi. Mělo by to být to staré cukr a bič, ale když někdo udělá přestupek, musí být trest.”

Loni bylo obodováno asi osm procent řidičů (539 277 řidičů), 12 bodů dostalo 39 507 řidičů.

Podle průzkumu si 12 procent lidí myslí, že bodový systém přispívá k bezpečnosti, 40 procent lidí pak míní, že k bezpečnosti spíše přispívá. Naopak 28 procent si myslí, že spíše nepřispívá, a 13 procent, že rozhodně nepřispívá.

Stoupl počet mrtvých na D1

Ťok ale připustil, že jsou legislativní problémy se zavedením řidičských průkazů na zkoušku. Uznal i problémy s ŘSD a se špatnou komunikací s řidiči při rekonstrukci D1. Na této dálnici loni zemřelo loni o 12 lidí více a souvisí to i s opravami, kdy řidiči nestačili dobrzdit u kolony.

„ŘSD nekomunikovalo, v roce 2014 tam stav nebyl příliš dobrý. V roce 2015 byl také špatný. Všechny kroky dělám s cílem, aby bylo míň mrtvých a zraněných.“

Ťok také odmítl námitku bývalého ministra dopravy z ODS Zbyňka Stajnury, že se odsouvá dostavba R35 (nyní D35), která by odlehčila D1. „R35 je jednou ze tří priorit, které máme,“ řekl Ťok s tím, že se tam už provádí archeologický průzkum.