"Při nárazu se patrony odpálí a pasy přitáhnou řidiče do sedačky. Pokud není pás zapnutý, zařízení se nespustí," vysvětlil princip soudní znalec Jaroslav Hosnedl. Krevní testy vyloučily, že trenér, který vzápětí v nemocnici podlehl smrtelným zraněním, před jízdou pil alkohol.

Podle informací ze Škody Auto funguje u vozů Superb bezpečnostní výbava airbagů společně s předepínači bezpečnostních pásů jako jeden systém. V případě nárazu vozidla, při němž dojde k aktivaci airbagu řidiče, respektive airbagu řidiče a spolujezdce, dochází v nepostřehnutelném předstihu nejdříve k aktivaci pyropatrony, která přitáhne pásy, jež přidrží cestující na příslušných sedadlech. Potom teprve následuje aktivace airbagu.

"Je nezbytně nutné, aby ve vozidle vybaveném airbagy byli cestující připoutáni, jinak se v případě havárie vystavují vážnému riziku poranění, v některých případech dokonce i samotným airbagem," sdělil Právu mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Veleta znovu obviněn

Jen nakrátko byl zbaven obvinění řidič avie Veleta. Po policejní chybě totiž dozorující státní zástupce začátkem týdne obvinění zrušil a případ vrátil karlovarským policistům. Včera už policie chybu napravila.

"Nepopsali řádně, jakou důležitou povinnost řidič porušil," řekl státní zástupce Pavel Dvořák, který má případ na starosti. Zároveň zdůraznil, že nadále probíhá ověřování všech skutečností. "Ta věc nekončí," poznamenal.

"Jednalo se pouze o formální vadu usnesení. Nebylo formulováno tak, jak má být," vysvětlil zástupce ředitele karlovarských policistů Vlastimil Mytiska s tím, že policie obratem vypracovala nové usnesení. Podle Mytisky je tak Veleta opět obviněn.

"Nejde tedy o věcné pochybení ze strany policejního komisaře," dodala policejní mluvčí Zdeňka Papežová.

Státní zástupce očekává, že opravený dokument dorazí na úřad někdy příští týden. "Zřejmě v úterý. Ihned se jím budu zabývat," řekl Dvořák.

František Veleta případ nechtěl komentovat. Po neštěstí uvedl, že mu selhaly brzdy. Odborníci však potvrdili, že vůz byl v dobrém technickém stavu.