„Věřím, že to tam posoudili správně, a přísný postup v takových věcech je správný,“ řekl Právu středočeský státní zástupce Tomáš Milec. Sám vystupoval v roli žalobce v nejznámějších kauzách odsouzeného silničního pirátství Luboše Laciny a Aleše Trpišovského.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„Trestný čin, kde je vozidlo použito jako zbraň a jsou ohroženy lidské životy, je namístě přísně trestat,“ podotkl Milec s tím, že s brněnským spisem sice obeznámen není, záznam z incidentu ale sledoval v televizi.

„Souhlasím s právní kvalifikací i s trestem, a to zejména s ohledem na generální prevenci,“ odpověděl na dotaz Práva bývalý státní zástupce, dnes senátor za ČSSD Miroslav Antl. „V dopravě docházelo vždy pouze k nedbalostním přečinům nebo přestupkům, ale v této nervózní době se ze silnic mnohdy stává džungle, takže se budeme stále častěji setkávat s dopravní zločinností včetně vražedných deliktů,“ míní Antl.

Novák v srpnu 2013 agresivní jízdou v Brně natlačil na svodidla dodávku se šesti lidmi, která havarovala a dva cestující v ní utrpěli zranění. Incident se odehrál před bezpečnostními kamerami.

Psychopata nic nepřesvědčí

„Když vezmeme v úvahu, kolik lidí bylo ve vytlačeném vozidle, na jakém místě se to stalo a jak byla popisována jízda pachatele, pak i v kontextu toho, co se děje na našich silnicích, si myslím, že rozhodnutí soudu je správné,“ uvedl teplický soudce Miroslav Čapek.

Podle něj není smysluplné čelit přibývající agresi na silnicích zvyšováním trestních sazeb, ale využívat ty současné. „Nikde přece není psáno, že by měl pachatel dostávat podmínku jen proto, že šlo o silniční případ,“ řekl Čapek.

Trestný čin, kde je vozidlo použito jako zbraň a jsou ohroženy lidské životy, je namístě přísně trestatTomáš Milec, středočeský státní zástupce

Dopravní psycholog Martin Kořán sice souhlasí s tím, že by tresty měly působit preventivně, v praxi však takový efekt nevidí. „Intervaly mezi závažnými dopravními přestupky se zkracují a vysoce agresivních řidičů přibývá. I když už nějaké tresty padly, agrese ze silnic nemizí, takže je otázka, zda dosavadní represe má dostatečný vliv na změnu chování řidičů,“ sdělil Právu Kořán.

Podle něj existuje početná skupina agresivních psychopatů, kteří jsou prevencí nepřesvědčitelní. Největším skeptikem, pokud jde o ukládání vysokých nepodmíněných trestů za silniční pirátství, je advokát Václav Vlk. „Patnáct a půl roku je moc. Je to exemplární trest a nemyslím si, že bude mít kladný vliv na nápravu pachatele,“ řekl Právu.

„Ten člověk to bude vnímat jako absolutní nespravedlnost. Po návratu si nenajde práci, protože byl příliš dlouho vyřazen ze života, skoro jistě spáchá další trestný čin, patrně majetkového charakteru,“ varoval Vlk. Podle něj by byl účelnější například dvouletý trest odnětí svobody doplněný o povinnost splácet půl miliónu korun jako náhradu škody.