Autobus, z jehož vyvýšené paluby lze spolehlivě zjistit, zda se řidiči skutečně věnují řízení, začal v úterý operovat na dálničním úseku z Hradce Králové do Prahy. „Nevylučujeme, že pokud se tento v Česku premiérový monitoring osvědčí, autobus bude nasazen i na ostatní silnice kraje,“ uvedla královéhradecká policejní mluvčí Ivana Ježková.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Policista v civilu nejprve z autobusu zdokumentuje kamerou činnost šoféra v kabině vozu a posléze předá informaci posádce policejního vozu. Hlídka nahlášené auto zastaví. Řidiče díky záznamu z autobusu na místě usvědčí a pokutuje.

Přestupek policisté zdokumentují na videokameru.

Přestupek policisté zdokumentují na videokameru.

FOTO: Vladislav Prouza, Právo

„Padesátiprocentní podíl na všech dopravních nehodách má nesprávný způsob jízdy, kdy se řidiči plně nevěnují řízení,“ přiblížil krajský šéf dopravní policie Petr Dušek.

Mobily, četba, notebooky

Řidiči nejčastěji používají za jízdy mobilní telefony. Výjimkou není ani četba novin nebo sledování filmů na notebooku. „Řidičům za takové přestupky hrozí v blokovém řízení pokuta do 2000 korun,“ upřesnil Dušek. Autobusy plánují policisté pravidelně měnit. „Máme jich k dispozici tolik, aby se řidičům neokoukaly,“ dodal.

Postrachem se policejní autobus stane především řidičům kamiónů. Tahače mají z výroby namontované omezovače rychlosti a pro autobus, který je schopen jet 110 km/h, představují snadnou kořist.

Noha na palubce za 500

Posádka autobusu během úterní krátké jízdy na zhruba dvacetikilometrovém dálničním úseku odhalila jednoho šoféra s mobilem na uchu a dalšího s nohou na palubní desce. Oba dostali pokutu ve výši 500 korun.

„Tohle by mě nenapadlo. Myslel jsem, že jde o nějaký zájezd,“ sdělil policistům jeden z pokutovaných šoférů.