Hlavní obsah

Plzeňský dopravní podnik vymáhal po cestujícím už odprodané pohledávky

Právo, Patrik Biskup

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plzeňský dopravní podnik se v dubnu 2013 přihlásil jako jeden z věřitelů do insolvenčního řízení, kterému čelil Martin F. U Krajského soudu v Plzni uplatnil celkem čtyři pohledávky v celkové výši 40 tisíc korun, které vznikly nezaplacením jízdného s následnou pokutou.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Článek

Jenže přihlášené pohledávky byly podle zjištění Práva součástí balíku pohledávek za černými pasažéry, který dopravní podnik odprodal v roce 2011 advokátní kancelář Volopich, Tomšíček & spol.

Dopravní podnik si tak nemohl pohledávky nárokovat a už vůbec ne je vymáhat. „Vzali jsme je zpět,“ potvrdil Právu šéf dopravního podniku Michal Kraus. To se ale stalo až tehdy, když se insolvenční správce proti pohledávkám dopravního podniku ohradil a podal žalobu s tím, že byly přihlášeny neoprávněně. Soud to potvrdil.

„Domnívám se, že šlo pouze o administrativní chybu. Při velkém transferu pohledávek mohlo dojít k tomu, že jsme zmiňované pohledávky měli duplicitně zaznamenané ještě mezi těmi svými, a v důsledku toho jsme se přihlásili jako věřitelé. Poté, co jsme shledali, že jsme k tomu neměli oprávnění, došlo k jejich stažení,“ vysvětlil Kraus.

Jak Právo zjistilo, dopravní podnik postoupil advokátní kanceláři více než tři tisíce pohledávek na úhradu dlužného jízdného a pokut, které podniku už pravomocně přiznal soud. Podle smlouvy, kterou má Právo k dispozici, za ně Volopich a spol. zaplatili celkem 3,72 miliónu korun.

Tyto pohledávky vzápětí a za stejnou cenu přeprodala tato advokátní kancelář společnosti s neprůhlednou vlastnickou strukturou Marsa Limited z Britských Panenských ostrovů, pro kterou pak sami zajišťovali právní služby při jednání s dlužníky.

Řada exekucí

Dopravní podnik dostal v rámci celého obchodu zaplaceno od advokátní kanceláře 12 korun za dlužné jízdné a tisíc korun pokuty za každého černého pasažéra. Soud dopravnímu podniku přiznal ještě v každém jednotlivém případu náklady na řízení ve výši osmi tisíc korun.

Tyto peníze si ale rozdělili advokáti, respektive mířily do daňového ráje. Pokud by úspěšnost vymahatelnosti pohledávek byla stoprocentní, přišla by si Marsa Limited přibližně na 26 miliónů korun.

Právě v souvislosti s vymáháním pohledávek černých pasažérů se už uskutečnila řada exekucí. Ty pro Marsu zajišťuje soudní exekutor Dalimil Mika z Klatov. Na internetu jsou záznamy o několika dražbách majetku zabaveného dlužníkům.

Reklama

Výběr článků

Načítám