Jenom během loňského roku se jim takto povedlo ukrást náklad v hodnotě 102 milióny korun. Finanční ztráty ovšem nejsou jediným negativem. Skutečné přepravce a logistické společnosti trápí vzrůstající nedůvěra v jejich služby.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Policejní prezidium eviduje za loňský rok již 43 případů podvodů. „Jedná se o podvodné firmy, které si „zapůjčily“ identitu maďarských, slovenských, ukrajinských či polských přepravců. V místech nakládky řidiči předkládají padělané doklady z Maďarska, Slovenska či Ukrajiny,“ vysvětluje princip podvodů mluvčí policejního prezidia David Schön.

Odhalit falešného přepravce přitom není nijak jednoduché. „Při komunikaci se zákazníky se pachatelé vydávají za fiktivní osoby, které se mnohdy ztotožňují se skutečnými zaměstnanci (uvedenými na webových stránkách skutečné firmy),“ uvádí dále Schön.

Piráti logistiky rovněž zasílají svým klientům padělané pojistné smlouvy a používají falešné registrační značky vozidel.

Berou hračky i potraviny

Nejčastěji jsou odcizeným zbožím předměty, které se dají snadno prodat. Jedná se tedy hlavně o hračky, elektroniku, spojovací materiály, pneumatiky, potraviny, drogistické zboží či kosmetiku. Znám je ale i případ, kdy ukradli hliníkové ingoty.

Policisté při pátrání po pachatelích spolupracují se zahraničními kolegy. Zatím se jim spíše daří zatýkat pěšáky, zaměřují se ale také na dopadení organizátorů, na které dosud ve velkém nedosáhli.

Marilyn a přesměrovaný telefon   

Jedním z případů, které už skončily u českých soudů, je ukradený mobiliář převážený z Itálie a určený na výstavu k 50. výročí smrti Marilyn Monroe, která měla proběhnout na Pražském hradě v roce 2013. Trojice mužů se od středy zpovídá z podvodu, další trojice z podílnictví. [celá zpráva]

Na fantomové přepravce před pár lety narazila i Iva Procházková ze společnosti RPS logistics.

„Naše dispečerka najala přepravce jako obvykle. Nechala si zaslat všechny dokumenty, které se tvářily jako pravé, ale byly to velice zdařilé falzifikáty,“ popisuje setkání s podvodnými dopravci ředitelka společnosti Procházková.

Její společnost se jako obvykle snažila celou přepravu kontrolovat, ale v době, kdy mělo proběhnout předání zboží, byl už telefon nedostupný. Celý den se pak snažili na telefon dovolat a až následující den jim hovor přijal jednatel jiné existující společnosti, který ovšem o přepravě nic nevěděl.

„Oni to měli tak vymakané, že dokázali přesměrovat telefon na jednatele jiné přepravní firmy. My jsme se mu dovolali a ptali jsme se ho, kde je teda auto, a on říkal, my přece pro vás vůbec žádnou takovou přepravu nejedeme,“ uzavírá celý příběh Procházková.

Paní Procházková byla jediná, která měla odvahu zveřejnit svůj příběh. Ostatní společnosti se bály svěřit médiím z obavy ze ztráty důvěry.

Kamión čokolády

To je případ i logistické společnosti z Břeclavska, které falešní přepravci odvezli kamión s čokoládou. Podvodník se vydával za pracovníka zaběhlé slovenské společnosti. O zločinu se firma dozvěděla až ve chvíli, kdy kamión s čokoládou nedorazil na místo určení.

Podobnou zkušenost má i mezinárodní společnost zprostředkující přepravce formou on-line databáze.

„Setkala se s tím asi každá databanka nebo každá firma, co dělá v dopravě. U nás jsou ty nástroje na tak vysoké úrovni, že se nám to stane maximálně jednou za rok,“ vysvětluje pracovnice společnosti.

Dále uvedla, že jejich společnost spolupracuje s policií, a proto v případě jakéhokoli podezření firmu na svých stránkách zablokují.

„Máme tu chat, který je u nás evidovaný a šifrovaný, tak můžeme přes IP adresu dohledat, odkud ta komunikace šla,“ popisuje náš zdroj další spolupráci s policií.

Triky často mění

Rovněž potvrzuje, že nejde vždy pouze o zneužití renomé společnosti: „Firma byla například prodaná druhé osobě. Nový majitel pak zneužil jméno firmy i její kontakty.“

Je velký problém najít nějaký ucelený postup falešných přepravců. V některých případech zneužívají jmen zavedených firem, jindy koupí společnost v insolvenci, případně vytvoří úplně novou společnost.

„Ty případy nikdy nejsou úplně totožné. Vždycky se to něčím liší, vždycky vymyslí něco víc,“ přiznává Procházková promyšlené jednání podvodníků.

Všichni oslovení se ovšem shodují, že nejvíce by jim pomohla rychlejší spolupráce s úřady a soudy, když potřebují ověřit totožnost přepravce v obchodním rejstříku. Případně by uvítali více prozákaznický přístup pojišťoven, když se snaží zjistit, zda je u nich přepravce pojištěn.