ČTK to řekla mluvčí pražského vrchního státního zastupitelství Irena Zadražilová. Dodala, že policie je o odložení informovala jen telefonicky, přesné znění usnesení zatím nemají. "Až ho obdržíme, budeme se jím zabývat," uvedla mluvčí.

Koncem června policie odložila jinou část týkající se D47. Podle Zadražilové šlo o podezření ohledně nákupu pozemků pod dálnicí. "Prověřovalo se, zda nákup nebyl spekulativní," uvedla s tím, že ani v této části se neprokázal žádný trestný čin. Žalobce podle ní toto rozhodnutí policie akceptuje. Zadražilová dodala, že policie se ještě musí vypořádat s dalšími trestními oznámeními, která byla v souvislosti s D47 podána. Čeho se udání týkají, neupřesnila.

Protikorupční služba policie zkoumala, zda rozhodnutí Zemanovy vlády zadat zakázku H&C neprovázely úplatky. Do okruhu podezřelých patřil podle dřívějších informací i bývalý ministr dopravy Jaromír Schling (ČSSD). Policie se případem D47 začala zabývat na základě rozhovoru, který poskytl médiím ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Podle něho byla smlouva uzavřena předčasně. Policie poté vyslechla všechny členy Zemanovy vlády a management H&C.

Špidlova vláda zakázku zrušila

Vláda předloni v červnu bez výběrového řízení rozhodla, že dálnici z Lipníku nad Bečvou k polským hranicím postaví firma Housing&Construction za 125 miliard korun. Smlouvu uzavřel tehdejší ministr dopravy Schling, aniž předtím vypsal výběrové řízení na investora. Podle něj však šlo o pilotní projekt, a proto nebylo možné vyhlásit tendr.

Podle obvodního státního zástupce Pavla Suchánka, který na vyšetřování kauzy zpočátku dohlížel, policie předběžně vyčíslila minimální případnou škodu na 650 milionů korun. Suchánek již dříve uvedl, že při prokázání trestné činnosti by mohlo jít o různé formy úplatkářství nebo porušování povinnosti při správě cizího majetku. Policie prověřovala finanční stránku výstavby, zjišťovala cenu díla a to, zda nebyla proti konkurenčním návrhům nadhodnocena. Kauze se věnuje i zvláštní vyšetřovací komise sněmovny.

Vláda premiéra Vladimíra Špidly loni v dubnu rozhodla, že dohodu se společností H&C vypoví a projekt bude realizovat sama. Namísto 125 miliard plánovaných H&C by měl projekt vyjít na 80 až 85 miliard korun a termín uvedení do provozu by se měl zkrátit o rok, na konec roku 2008.