Street art už dnes patří mezi uznávané výtvarné fenomény rozvíjející se od 70. let minulého století. Zatímco však za díla některých umělců platí milovníci umění vysoké částky, za odstranění bezcenných čmáranic z vozů hromadné dopravy platí každý rok milióny jejich provozovatelé.

Babiš: Jsme politicky stabilní síla
Nejvíc hlasů dostal Pospíšil
Tři vlasy v polívce je dost, komentoval Schwarzenberg těsnou prohru s ANO
Jsme jediná tradiční strana, která posílila, libuje si KDU-ČSL
Piráti chtějí napadnout výsledek eurovoleb
Doplatili jsme na nízkou účast, zhodnotil ztráty ČSSD Sobotka ODS je spokojena - s výsledkem i odchodem Pospíšila ze Sněmovny
Češi vyjadřují postoj neúčastí u voleb, udivilo Okamuru 
Filip považuje zisk tří mandátů za úspěch komunistů 
Svobodní: Volby snížily Evropské unii legitimitu 
Předseda zelených Liška zvažuje rezignaci
Strany dostanou za hlasy něco přes 40 miliónů, stát kvůli nízké účasti ušetří 

„Celková škoda způsobená vandaly v loňském roce byla 5 169 000 korun,“ sdělila Právu mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Hailichová s tím, že zhruba stejné škody musí dopravní podnik napravovat každoročně.

Lapí je na sociálních sítích

„Případy sprejerství jsou nám málokdy oznamovány samotnými poškozenými. Ke konkrétním případům se dostáváme opačnou cestou přes pátrání po pachatelích,“ vysvětlil Právu vedoucí odboru obecné kriminality na Policejním prezidiu Miroslav Adamčík.

Sprejery policie zpravidla nechytá nad ránem v setmělých ulicích, aby je přistihla při činu, ale mnohem častěji na internetu.

„Pachatele se daří odhalovat hlavně přes jejich komunikaci na sociálních sítích. Když se nám dotyčný přizná, přes jeho kontakty se zase dostáváme k jednotlivým činům. Ty pak pomocí znaleckých posudků můžeme přiřadit konkrétním autorům,“ uvedl Adamčík.

Zatímco v roce 2011 evidovala policie v Česku 2831 případů sprejerství, za které bylo stíháno 533 lidí, v loňském roce bylo takových případů už 4273 a počet stíhaných se zvýšil na 670.

Dráhy to řeší ochrankou

Skutečný počet útoků sprejerů je samozřejmě mnohanásobně vyšší. Zejména dopravci, kteří jsou jejich nejčastějším terčem, proto berou odpovědnost za svůj majetek do vlastních rukou.

České dráhy se poslední čtyři roky dokonce mohou pochlubit trojnásobným snížením škod způsobených sprejery z 27,4 miliónu korun v roce 2011 na 8,3 miliónu za loňský rok.

„Evidujeme sice veškeré škody, policii hlásíme ale jen ty většího rozsahu,“ uvedl vedoucí oddělení bezpečnosti Českých drah Ota Zachariáš.

Jen dráhy totiž loni zaznamenaly 4850 případů sprejerství, tedy víc, než kolik policie za celý rok řešila. Jejich antigraffiti týmu se přitom podařilo zadržet a předat policii několik desítek pachatelů.

Kdo uloví pendolino

„Tři lidi jsou schopni během několika minut posprejovat celý vagón v délce pětadvaceti metrů,“ podotkl šéf antigraffiti týmu Tomáš Mika s tím, že odstavených vlakových souprav jsou přitom na různých místech železnice každou noc stovky.

Nejdražší soupravy, známá pendolina nebo railjety, jsou v depech přísně hlídány. „Zatím nevíme, že by u těchto vlaků k něčemu podobnému došlo,“ uvedl Adamčík. „Z komunikace sprejerů, kterou jsme sledovali, dokonce vyplývá, že se navzájem hecovali, kdo první postříká pendolino,“ dodal kriminalista.

Sprejerství je v Česku samostatným trestným činem od července 2001. Do svého textu ho převzal i nový trestní zákoník platný od roku 2010. Za sprejerství hrozí až šestiletý trest, pokud jím pachatel způsobí škodu velkého rozsahu.

Některá města se navíc rozhodla jména osob odsouzených za sprejerství zveřejňovat nebo vyhlásila odměny za informace vedoucí k dopadení sprejera.