Hlavní obsah

Majitelé garáže často netuší, že ji pronajali zlodějům aut

Právo, Jindřich Ginter
Praha

Majitelé garáží se kvůli jejich pronájmu snadno dostávají do hledáčku policie. Pronajaté garáže a kůlny totiž často využívají zloději aut k demontování dílů a převařování karoserií, aniž o tom má vlastník objektu tušení.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Vyplatí se alespoň zběžně si něco o nájemci zjistit, například zda skutečně existuje firma nebo živnost, jejímž jménem si garáž pronajímá.

„Chtěl jsem si přilepšit. Po tátovi jsem zdědil prostornou garáž s dílnou v uzavřeném, oploceném areálu. Nepotřeboval jsem ji, auto mám staré a parkuju na ulici, nebaví mě zajíždět do garáže. Kutil nejsem. A tak jsem ji za necelých pět tisíc měsíčně pronajal,“ vzpomíná pětapadesátiletý majitel garáže u Hradce Králové.

Na inzerát, který si dal na internet, se ozvali dva třicátníci. „Vypadali solidně, tvrdili, že provozují autoservis a potřebují ještě jednu dílnu, že jim přibývá zákazníků. Peníze mi dávali do ruky a měsíc dopředu, to se mi líbilo, vždyť ročně bych tak měl k dobru navíc padesát tisíc korun,“ připouští muž. Za půl roku mu ale u dveří zazvonila policie.

„Řekli mi, že jsem součástí trestního řízení vedeného proti skupině zlodějů aut. Vyslýchali mě. Podrobně jsem musel vysvětlovat, jak k pronájmu došlo, jak probíhal, jak to, že smlouva je jen kus papíru, že jsem si nezjišťoval, že ta firma ani jména, jimiž se prokazovali, neexistují. Hodně jsem se zapotil, než jsem vyšetřovatele přesvědčil, že v tom nejedu,“ dodal muž.

V Praze kradli, u Kladna kutili

Podle Lenky Burýškové z policejního ředitelství Královéhradeckého kraje jsou tyto případy poměrně časté. „Naši kriminalisté se setkali s desítkami takových kauz,“ dodala. Zloději totiž v posledních letech spíše kradené vozy rozebírají na díly, než prodávají celé, protože méně riskují prozrazení. A k tomu potřebují dílny a garáže.

Například na konci loňského roku policisté obvinili z legalizace výnosů z trestné činnosti 48letého muže z Nymburka. Zjistili, že si pronajal garáž u vlakového nádraží v Hradci Králové.

V ní demontoval a ukrýval díly z octavie ukradené v Praze. Hrozí mu až pět let. Podobný trest má na krku 40etý muž z Mostu, který v pronajaté garáži převařoval auto ukradené ve Francii, dovezené na jiné papíry z Belgie. Takhle lapili jednotlivce.

Policie ale třeba řešila i případ rozvětveného gangu, který kradl dražší vozy rovněž v Praze a během pár hodin je rozebíral v poklidu u Kladna v pronajatých garážích patřících lidem, kteří o tom neměli ani zdání.

Zloději spoléhali na to, že v této oblasti jim žádný postih nehrozí, že mají dostatečné krytí. V jednom z případů prozradil jejich hnízdo elektronický vyhledávací systém skrytý ve voze. Zlodějům se ho nepodařilo deaktivovat.

Věci se chopily další policejní složky, ne jen místní, auto zajistily a v první fázi si došláply na majitelku garáže, která záhy prokázala, že s tím nemá nic společného. Zloděje a většinu jejich spolupracovníků policie nakonec rozprášila.

„Čórky“ řídil šéf ze sběrny

V loňském roce se rovněž podařilo zatknout organizovanou šestičlennou skupinu zlodějů aut, která zneužívala důvěřivosti majitelů garáží v České Lípě a Rumburku.

Pro demontáže kradených aut si pronajímali garáže v Chřibské, České Lípě a Novém Boru. Poté, co děčínská policie zatkla prvního, šestačtyřicetiletého pachatele, začali další společníci spěšně z garáží vyvážet torza rozmontovaných vozů.

Ukázalo se, že manažerem celé skupiny byl vedoucí jedné zdejší sběrny surovin, který konkrétní autodíly u bandy objednával. Celkem jim policie prokázala ukradení a zničení patnácti aut. Hrozí jim až osm let vězení.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám