Soudkyně Eva Brázdilová uložila Ondrouchovi úhrnný trest za pokus o obecné ohrožení a násilí na úřední osobě. Současně mu také na pět let zakázala řídit.

Soudkyně: Byla to ruská ruleta

„Obžalovaný jel agresívní jízdou oblastí s vysokou koncentraci jak okolních vozidel, tak i chodců. Jedná se o hustě obydlenou oblast. Policisté odhadli stupeň provozu na číslo čtyři. Jeho jízdu bych nazvala ruskou ruletou – nemohl vůbec předvídat, zda může k nějaké kolizi dojít,” prohlásila k rozsudku Brázdilová.

Současně připomněla, že tramvajový ostrůvek, u kterého Ondrouch narazil do policejního auta, byl silně naplněný lidmi.

„Je mi to moc líto, všem se omlouvám, nechtěl jsem nikoho ohrozit,“ řekl na závěr Ondrouch.

Jeho jízdu bych nazvala ruskou ruletou – nemohl vůbec předvídat, zda může k nějaké kolizi dojít.Eva Brázdilová, soudkyně

„Jednání obžalovaného nelze posoudit jako souhrn dopravních přestupků, neboť společenská nebezpečnost jeho jednání byla vysoká. Lidé neočekávají, že z takového směru a v takovém místě se může objevit vozidlo, a je jedno, jestli jel 150, nebo 110 kilometrů za hodinu,“ uvedl státní zástupce Tomáš Saňa ve své závěrečné řeči.

Připomněl také, že se Ondrouch dopustil skutku ve zkušební době podmínečného propuštění za násilný trestný čin.

Saňovi přišla trestní sazba osm až patnáct let za obecné ohrožení poněkud přísná, navrhl proto Ondrouchovi trest při její spodní hranici. Zároveň navrhl soudu zakázat Ondrouchovi řízení a pobyt na území hlavního města Prahy na maximální možnou dobu.

Martin Ondrouch skrýval u soudu tvář.

Martin Ondrouch skrýval u soudu tvář.

FOTO: Marek Bádal, Novinky

Ondrouchův obhájce František Výmola se zaobíral zejména definicí obecného ohrožení. „Bylo prokázáno, že pan Ondrouch někoho během jízdy bezprostředně ohrozil? Nabylo obecné ohrožení intenzity povodní či požárů?“ ptal se Výmola. „Pokus o obecné ohrožení by byl, kdybych měl u vodní elektrárny připravenou nálož a někdo by mi ji objevil,“ dodal.

Podle Výmoly nelze říci, že by byl Ondrouch nevinný a že by neměl být potrestán. Důležité je ale jak. „Ondrouch sice jel rychle, ale vozidlo ovládal,“ zakončil Výmola obhajobu.

Znalec: Střetu nešlo zabránit

Šestadvacetiletý řidič z Prostějova ujížděl loni v únoru ulicemi Prahy před policií, která ho chtěla zastavit kvůli kradeným SPZ, jež měl na svém autě.

Ondrouch zastavil až nárazem do policejního auta na Karlově náměstí, přičemž zranil sebe a dva policisty v autě. Podle obžaloby se hnal Prahou až 150kilometrovou rychlostí. Ondrouch se hájil tím, že tak rychle nejel.

Jak uvedl znalec z oboru dopravy Pavel Winkler, Ondrouch se na Karlovo náměstí vřítil téměř 100kilometrovou rychlostí. Vjel na tramvajový pás u zastávky Karlovo náměstí, která v tu dobu byla plná lidí. Na konci tramvajového ostrůvku vrazil do  policejního auta. Těsně před nárazem stačil přibrzdit na „pouhých“ 40 km/h. Střetu podle znalce již nešlo zabránit.

Video

Srážka policistů s ujíždějícím autem na Karlově náměstí

„Celá ta situace mě opravdu upřímně mrzí. Jel jsem rychle, ale ta rychlost, co mi kladete za vinu, je strašně vysoká. Prahu neznám, ale tak rychle jsem nejel,“ vypověděl Ondrouch. Podle svého odhadu mohl prý jet asi 80 km/h.

Ondrouch se po srážce s policií pokusil ještě o útěk, záhy byl ale zadržen.

Video

Zadržení řidiče na Karlově náměstí

Před policií ujížděl prý proto, že se bál, že mu zabaví řidičský průkaz. Jeho rychlé jízdy si totiž všimla už policie na dálnici D1. Podle radaru jel až 177 km/h. Ondrouch policisty „setřásl“ tím, že sjel z dálnice na lesní cestu, kde vyměnil registrační značky vozidla, které prý našel v autě. „Auto jsem dostal do zástavy od známého, kterému jsem půjčil 27 tisíc,“ vysvětlil Ondrouch.

Ondrouch už byl v minulosti třikrát trestán, dvakrát vyvázl s podmínkou. Potřetí byl odsouzen na tři roky za znásilnění a vydírání. V březnu 2013 byl ale podmínečně propuštěn s 30měsíční zkušební lhůtou. Svou nebezpečnou kličkovanou ulicemi Prahy však zkušební lhůtu porušil.