Navrhovaný podmíněný trest za obecné ohrožení, ze kterého Jecha obžalovali, je tím nejmírnějším. Žalobkyně Jana Vojtová vzala v úvahu, že muž je doposud bezúhonný a nikoho při jízdě nezabil. Nejpřísnější požadovanou sankcí pro Jecha zůstává, že by za volant svého Porsche Cayenne neměl usednout celých deset let.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„Jel jsem rychleji, nezastavil jsem, ale to je vše,“ bránil se v závěrečné řeči Jech. „Jediné, že jsem jel vozem Porsche,“ uvedl s tím, že za jeho stíhání může deník Právo.

Obžalovaný Jaromír Jech u soudu.

Obžalovaný Jaromír Jech u soudu.

FOTO: Petr Horník, Právo

Ten na případ upozornil loni v listopadu kritickým článkem, když státní zástupce chtěl původně Jechovu jízdu vyřešit jako přestupek s 20tisícovou pokutou. Poté žalobci skutek překvalifikovali na trestný čin obecného ohrožení, za který hrozí až osm let vězení.

Podle Vojtové není pochyb, že Jech ohrozil životy, zdraví a majetek mnoha lidí, když policistům ujížděl, vybržďoval jejich auta a kličkoval mezi dalšími vozidly. „Případy takového jednání se v poslední době množí a následky bývají vážné,“ podotkla.

Krevní zkoušku odmítl

Policisté chtěli Jecha zastavit ke kontrole loni v noci na 30. října, když se jim nezdála jeho klikatá jízda. Na signály ale nereagoval a u Chodova vyrazil vysokou rychlostí, která měla dosahovat místy 200 km/h, na dálnici D1.

Honička s policisty pokračovala i poté, co se na 33. km otočil a ujížděl zpět do Prahy. Hlídky ho dopadly v cholupickém tunelu, kde policisté vytvořili bariéru z aut a kamiónů. Z auta ho museli vytáhnout a do nemocnice, kde poté odmítl krevní zkoušku, ho vezli v poutech.

Podle dechové zkoušky měl dvě hodiny po jízdě v krvi 0,9 promile alkoholu, tedy těsně pod hranicí jednoho promile, od níž je opilecká jízda kvalifikována jako trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky.

Pomohl mu znalec

Jechovi pomohla výpověď znalce z oboru toxikologie Jaroslava Zikmunda, který v úterý u soudu vypověděl, že z naměřeného výsledku nelze dojít k závěru, že měl na začátku jízdy v krvi alkoholu víc než promile. Podle stanoviska toxikologické společnosti se prý totiž nedají výsledky naměřené při dechové zkoušce přepočítávat (tedy například započíst do nich dobu odbourávání alkoholu).

„Nějaké alkoholové ovlivnění tam bylo, ale nejde o stav vylučující řízení motorového vozidla,“ uvedl znalec.

I to, že řidič v den jízdy užil antidepresiva, podle něho nevadí, i přes fakt, že příbalový leták varuje jak před řízením, tak před konzumací alkoholu. „Tyto léky pacienta zklidní, takže jejich vliv je spíš pozitivní,“ podotkl Zikmund.