Hlavní obsah

Honička s pirátem se u soudu paradoxně otáčí proti policii

Právo, Josef Koukal

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha
Aktualizováno

Objasňování okolností loňské opilecké noční jízdy Jaromíra Jecha (46), kterého policie před rokem honila po okraji Prahy, dálnici D1 a nakonec kvůli němu uzavřela tunel na pražském okruhu, nabírá u soudu nový směr. Policisté tu naopak čelí otázkám na přiměřenost svého zásahu.

Foto: Petr Horník, Právo

Obžalovaný Jaromír Jech u soudu.

Článek

„Máte pocit, že jste dal řidiči dost času na otevření auta? Byl váš zákrok přiměřený? Máte pocit, že jste mu vůbec neublížili?“

Těmito otázkami bombardovala ve středu členka senátu Obvodního soudu pro Prahu 4, jemuž předsedá Vítězslav Rašík, policistu, který Jecha sledoval a zatýkal.

Jech totiž podle policistů i poté, co ho přinutili po dlouhé honičce zastavit, odmítal odemknout auto a vystoupit. Teprve pod pohrůžkou služební pistolí dveře odemkl, ale i pak ho prý museli z vozu vytáhnout.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Poté ho položili na zem a spoutali. Jakub Šenk při zákroku Jechovi uštědřil dvě rány teleskopickým obuškem. „Chtěl se ze země zvednout a za takových okolností máme možnost použít donucovací prostředky,“ uvedl policista.

Policie zadržela nebezpečného řidiče v tuneluVideo: Policie ČR

„Měl jsem obavu o své zdraví, že nás bude napadat,“ dodal s tím, že přiměřenost zákroku následně posuzovali jeho nadřízení a postup schválili. Šenk byl velitelem hlídky, která loni v noci na 30. října Jecha ve vozu Porsche Cayenne pronásledovala. Kolem 22. hodiny chtěli policisté Jecha zkontrolovat, protože se jim nezdála jeho nerovná jízda.

Policista mírnil vlastní výpověď

Dvakrát se ho pokusili zastavit, ale na signály nereagoval a u Chodova vyrazil na D1 směrem na Brno. Policisté ho sledovali až na 33. kilometr, kde odbočil a najel na dálnici v opačném směru, další honička pokračovala na Pražském okruhu.

Tam se podařilo Jecha zastavit jednotkám, které byly zmobilizovány a v tunelu vytvořily spolu s řidiči bariéru z kamiónů a ostatních vozidel.

Ačkoli původní policejní zprávy hovořily o rychlosti až 240 kilometrů v hodině, u soudu policisté své výpovědi mírnili. „Řidič našeho služebního auta občas říkal, že jede přes dvě stě, já to na tachometru neviděl,“ prohlásil například Šenk.

Spor o rychlost

Podle něj však muselo jít o rychlost převyšující 160 kilometrů v hodině, protože při ní se na policejním voze automaticky rozhoukají majáky a ty prý houkaly. „Neregistroval jsem, že by způsobem jízdy ohrožoval jiné účastníky a přejížděl z pruhu do pruhu,“ mírnil dál svou původní výpověď mladý policista.

Policii v přípravném řízení přitom řekl: „Na tachometru jsme měli i kolem 200 km/h, taky nás vybržďoval, v jednom místě jsme museli snížit rychlost z 200 na 100 km/h.“

Jech u soudu argumentuje tím, že na mýtných branách mu byla naměřena rychlost maximálně kolem 150 km/h.

„To jsou jediná oficiální data a zákrok byl nepřiměřený. To je vše, co k tomu mohu říct,“ řekl Právu Jech. Do podrobností jít ale nechtěl. „Počkejte si na rozsudek,“ podotkl pouze.

Byla to chyba

Na dotaz, proč policii vůbec ujížděl, odpověděl stručně: „To byla chyba.“

Jech na místě odmítl dechovou zkoušku, ta mu proto byla provedena až na modřanské policejní služebně, kam ho převezli. Podle původních policejních zpráv byla hodnota 0,9 promile, Šenk ve středu vypověděl pouze, že to bylo „méně než promile“.

Jízda s víc než promile alkoholu v krvi je kvalifikována jako trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky, za který hrozí až roční vězení.

Jech však čelí obžalobě z obecného ohrožení, za které se v nejmírnějším odstavci ukládají tresty od tří do osmi let.

Soud hlavní líčení odročil kvůli výslechu svědka na listopad, mohl by padnout i rozsudek.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám