„Chlapi dělali dole bednění, ale most se už rozebíral. Do toho pracoval bagr a k němu jezdily náklaďáky jeden za druhým. To všechno v rozmáčeném terénu, hned po dvou dnech, kdy se kvůli nepřetržitému dešti nedalo dělat,“ popsal Právu svůj pohled na věc jeden z mužů.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Kriminalista Pavel Peňáz o příčinách neštěstí odmítl spekulovat. Bezprostředně po sesuvu zahájila policie vyšetřování, zajistila i stavební deník a přizvala znalce v oboru silniční dopravy a statiky. „Vyloučit snad v tuto chvíli lze jen úmysl,“ poznamenal kriminalista s tím, že věc se zatím vede jako podezření na trestný čin obecného ohrožení z nedbalosti.

Nebyl v havarijním stavu, ještě pár let by vydrželnáměstek krajského hejtmana Libor Joukl

Že by most spadl kvůli špatnému technickému stavu, vyloučil Libor Joukl, náměstek hejtmana Kraje Vysočina, který je investorem stavby.

Video

Ze sutin mostu ve Vilémově vyprostili těla dalších tří dělníků, oběti jsou čtyři. Zdroj: Česká televize ČT24

„Most ve Vilémově pocházel z třicátých let a byl jedním ze tří, které se mají bourat v rámci řádně vysoutěžené rekonstrukce silnice Golčův Jeníkov–Chotěboř. Nebyl v havarijním stavu, ještě pár let by vydržel. Ale když už se rozhodlo, že se silnice zrekonstruuje, šlo se i do něj,“ uvedl náměstek Joukl.

Jak doplnil, objekt byl řádně kontrolován, v sedmistupňové škále byl hodnocen stupni čtyři až pět. Poslední prohlídka z listopadu loňského roku nepřinesla kamennému přemostění, přes které se mohlo vydat i jedno padesátitunové vozidlo, žádná omezení.

Sesunutý most ve Vilémově

Zřícený most ve Vilémově

FOTO: Jana Pechová, Právo

„Lidi chodili a říkali – mohl tu být ještě sto let, nemuselo se to bourat. A vidíte,“ přihlížel na spoušť v údolí potoka Hostačovka starosta Vilémova Jiří Lebeda. Podle něj stavba zahájená v srpnu probíhala normálně. „Já jsem laik, jen jsem se účastnil kontrolních dnů. Ale nějaká chyba se musela stát,“ pokrčil rameny.

V havarijním stavu je přes 1700 mostů
Zatímco dříve stát přispíval také na opravy komunikací nižších tříd, od roku 2005 je to pouze záležitostí krajských rozpočtů. Kvůli dlouhodobému zanedbávání oprav je tak v havarijním stavu přes 1700 z 12 000 mostů, které na nich stojí.
Že je situace neúnosná, se shodovali odborníci už v roce 1996. Tehdy byl přijat program obnovy mostů, který počítal s výdaji přes tři miliardy korun ročně. Postupně byl ovšem utlumován a finanční prostředky šly především na budování nových dálnic.
Na dramatickém zhoršování stavu vozovek i mostů v ČR se však léta podepisovaly i špatné projekty a nekvalitní materiály, které stavbaři používali. Příkladem je dlouhodobý spor ŘSD se společností Eurovia, kdo může za zvlnění vozovky a narušené mosty na části dálnice D47 v okolí Ostravy.
Mosty je nutné strhávat a znovu stavět i na modernizovaných úsecích dálnice D1. Týká se to přitom i nadjezdů, které jsou ve vlastnictví krajů, měst či obcí. „Většinu nadjezdů nad dálnicí D1 je skutečně potřeba demolovat a stavět znovu. Vyřeší se tím i problém zanedbaných mostů, které většinou slouží už jen zemědělcům či lesníkům,“ potvrdilo už dříve Právu Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Na D3 zase mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem ohrožuje bezpečnost provozu nekvalitní most Koberný, do něhož zatéká. Podle ŘSD jsou v konstrukci vozovky na mostu vzduchové kapsy, které se plní vodou. Ta poté vzlíná k povrchu a v zimních měsících by namrzala.
 jn, Právo