V tomto případě uplynuly podle informací Práva od automatické detekce jízdy v protisměru pomocí mýtné brány po okamžik nehody pouhé tři minuty.

Jestli se policie o rizikovém řidiči dozvěděla ještě dříve od projíždějících svědků, mluvčí jihomoravské policie Petra Vedrová říci nechce. Případ se totiž stále vyšetřuje.

Podle oficiálního stanoviska vedení dopravní policie se v danou chvíli nedalo dělat víc, než se udělalo.

Expert: Policie mohla i střílet

„Ve chvíli, kdy policie získá takovou informaci, musí okamžitě zasáhnout, a to všemi prostředky,“ míní dopravní expert Milan Bělka.

„Buď zastavit dopravu například tím, že vytvoří hráz z vozidel a evakuuje pasažéry, nebo zabránit řidiči v další jízdě za použití donucovacích prostředků, včetně těch nejúčinnějších, čímž mám na mysli i střelbu, ovšem s ohledem na bezpečnost ostatních účastníků provozu,“ dodal Bělka.

Policie se brání tím, že veškerá bezpečnostní opatření v danou chvíli učinila. „My jsme pro to udělali maximum, nasadili jsme všechny hlídky, které byly v terénu, a informace se okamžitě objevila i na informačních cedulích,“ uvedla Vedrová.

Průjezd mýtnou bránou okamžitě vyšle varování   

Jak vysvětlil vedoucí národního dopravního informačního centra Ředitelství silnic a dálnic Ctirad Weissmann, pokud vozidlo projede v protisměru pod mýtnou branou, rozhouká to poplašnou signalizaci na dispečinku. Informace pak jde automaticky nejen na policii, ale i na informační portály, weby a do rádií.

„Průjezd vozidla byl detekován a na informačních portálech se objevil ve 21.58,“ sdělil Právu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Zhruba tři minuty poté byla zaznamenána nehoda,“ dodal.

V případě pondělní fatální nehody se nejbližší informační portály, tedy obrazovky s varováním, nacházely na 177. a 162. kilometru.

V několikaminutovém „vakuu” hrozí nebezpečí

„Ačkoli ve chvíli nehody už varování svítilo, vždycky se už z logiky věci vyskytne několik řidičů, kteří jsou už za informačním portálem a o nastalé situaci se už nemůžou dozvědět,“ podotkl Weissmann.

V několikaminutovém „vakuu“ tak podle něj hrozí řidičům nebezpečí bez ohledu na i bezchybně přijatá opatření.

„Postup policie je jasně daný a systémově je to nastaveno. Ovšem každá situace je originální,“ uvedl pro Právo ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

O tragické události minulé pondělí se nechal zevrubně informovat, případ však zůstává v kompetenci jihomoravské policie. Ani on nezaznamenal údajně žádné signály, že by policisté na místě systémově selhali.