Bez jejího prokázání přitom budou mít detektivové z protikorupční policie velmi těžkou pozici, na výši škody je totiž přímo závislá výše případného trestu. A podle Právem oslovených advokátů platí i rovnice „žádná škoda – žádný trest“.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Po důležitém posudku Dopravního podniku ze začátku letošního roku, podle kterého žádná škoda společnosti nevznikla, teď Rittigovi a spol. hrají do karet i výslechy klíčových manažerů Státní tiskárny cenin. Ta celý byznys s tiskem jízdenek pro městského dopravce od Neographu v roce 2012 převzala.

Svědci totiž podle zjištění Práva, podobně jako např. ekonomická ředitelka Dopravního podniku Magdalena Češková, při svém výslechu z konce března výpočet škody zásadně zpochybnili. Vyplývá to z protokolů, které má Právo k dispozici.

Úřady vyčíslily údajnou újmu veřejného dopravce způsobenou předražením jízdenek od Neographu na necelých 63 miliónů, jenže k tomuto číslu policie došla tak, že srovnala cenu, za kterou dodával Neograph, s částkami, které posléze fakturovala Státní tiskárna cenin.

A právě v tom je háček, nové jízdenky totiž mají kromě jiné ceny také odlišné parametry. „Myslím, že hlavním důvodem té úspory byl jiný rozsah ochranných prvků, především skutečnost, že nebyl použit speciální barvený papír,“ uvedla koncem března k rozdílu v cenách do protokolu Češková.

Ceny nelze srovnávat

A bezpečnostní ředitel státní tiskárny Vladimír Abraham pak v této souvislosti upozornil, že ceny nelze vzájemně porovnávat. „Současný ceninový papír nakupovaný od společnosti Optis je dostačující, ale z mého pohledu coby bezpečnostního ředitele si myslím, že není v ohledu kvality úplně optimální,“ konstatoval při výslechu Abraham.

Nový papír, na který se poslední dva roky jízdenky pro pražský Dopravní podnik tisknou, totiž nemá tolik ochranných prvků jako ten, který předtím dodávala společnost Neograph. Zjednodušeně jde o to, že speciální a také utajované bezpečnostní prvky již nejsou obsaženy v samotné hmotě použitého papíru.

Žalobce Adam Borgula z pražského vrchního státního zastupitelství, který má kauzu na starosti, nechtěl výslechy svědků ani dosavadní průběh vyšetřování jakkoliv komentovat.

Sporná škoda

Pokud se policistům újmu pražského dopravce prokázat nepodaří, mohou u soudu tvrdě narazit. „Způsobená škoda je základním objektivním znakem trestného činu, tím subjektivním znakem je úmysl. A jedno nejde bez druhého,“ řekl Právu např. advokát Jaroslav Ortman. A podobně se vyjádřil i další trestní právník, Josef Lžičař.

Policie je každopádně přesvědčena, že z předraženého tisku jízdenek si Rittig prostřednictvím nestandardní provizní smlouvy „uloupl“ nejméně 40 miliónů korun, které skončily na účtech jím ovládané společnosti Cokeville Assets z Panenských ostrovů.

Kromě Rittiga je v kauze obviněn také bývalý ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák, někdejší jednatel Neographu Jan Janků, Rittigův obchodní partner Peter Kmeť nebo lobbistovi právníci David Michal a Marek Stubley. Všichni obvinění odmítají.

Celkem policie obvinila jedenáct lidí, a to z trestných činů pletich při veřejné soutěži, porušování povinností při správě cizího majetku nebo praní špinavých peněz.