"Falza byla skutečně dokonale udělána. S velkou řemeslnou profesionalitou," řekl včera Právu malíř Kristián Kodet, jehož některé malby neznámý výtvarník rovněž padělal. Policie přitom úzkostlivě tají, kdo to je a jak se jmenuje.

Právu se přesto podařilo od kriminalistů, kteří na případu pracují, zjistit, že autor falzifikátů je starší muž, který nepochází z Jihomoravského kraje. Jde údajně o velmi šikovného, až geniálního malíře, který by mohl být podle policistů velkým tvůrcem, kdyby svůj talent nezaměřil proti zákonům.

Malíř má výtvarné vzdělání, ale nijak se neprosadil a nikdo ze znalců a kritiků ho neuznával jako velkého umělce. Proto zřejmě využil šance vytvářet dokonalá díla pod jmény známých autorů a dokázat svými imitacemi, že je stejně dobrý jako oni.

Knížák mě bude kupovat, prý tvrdil

Výrobu padělků prý bral jako svéráznou pomstu historikům umění a pracovníkům galerií. Údajně prohlašoval, že na jeho obrazy bude Knížák shánět peníze, aby je získal pro Národní galerii. Ovšem podepsané budou jménem Zrzavého. Velmi pečlivě pracoval se starými plátny a používal zásadně přírodní barvy, takže i technologicky se nedal padělek snadno objevit.

"Původně jsme si mysleli, že padělatelská dílna působí v Černé Hoře na Blanensku, kde mají své zázemí restaurátoři, a mysleli jsme si, že obrazy vznikaly tam. Vyšetřování však ukázalo, že to není pravda a tento seriózní ateliér s tím nemá nic společného," uvedl jeden z policistů.

Obchodníci se bojí destabilizace trhu

Obchodníci s obrazy jsou zásahem policistů nadšeni, současně však i zděšeni. Tak velký příval falešných obrazů například Jana Zrzavého, Kristiána Kodeta, Václava Špály, Vojtěcha Sedláčka, Kamila Lhotáka a dalších může podle nich zcela destabilizovat umělecký trh v České republice.

"Až se zjistí, že bohatí investoři si koupili za velké peníze falešné Špály a Zrzavé, bude to velký poprask a možná to na čas zastaví nákupy uměleckých děl," řekl Právu v pátek jeden z významných pražských galeristů, který si nepřeje být jmenován.

Mozkem bandy podle informací Práva byl údajně mladík, který studoval v Brně dějiny umění a dokonce vymyslel speciální fotografický a počítačový přístroj, kterým se dají odhalit padělky a nechal si ho patentovat. Svoje výzkumy však rafinovaně obrátil k legalizaci falzifikátů.

Prodej padělků provázela pohádka o dědicích

Obchodníkům s obrazy gang nabízel díla pocházející údajně z majetku Jana Zrzavého. Měli k tomu následující historiku: osmdesátiletá právnička v důchodu kdysi v 50. letech koupila několik Zrzavého obrazů z bretaňského období, odkázala je vnoučkům a ti se je nyní snaží zpeněžit. Vysvětlení znělo věrohodně, neboť Zrzavý tehdy opravdu podobná díla prodával. Některé z falzifikátů byly opatřeny posudky soudních znalců s kulatými razítky.

Policie uvádí, že obrazy nabízela skupina pachatelů v cenách do 650 tisíc korun. Podle informací některých pražských galeristů však za velké Zrzavé chtěli 800 tisíc až milión.

Falzifikátoři systematicky pracovali i s originály. Například obchodníkům nabídli dva padělky a jeden originál s vysvětlením, že vše pochází z jedné rodinné sbírky. To dodávalo falzifikátům auru pravosti. Policie bude prověřovat i některá díla, jenž se objevila nedávno na aukčním trhu.