Dva jeho pěšáky kriminalisté odhalili a státní zástupce je nyní žene k soudu.
Kdo ale tahal za nitky a trestnou činnost organizoval, zůstává tabu. Oba stíhaní Poláci mlčí jako hrob, tvrdí, že jejich kroky řídil po telefonu neznámý člověk.

Podvodníci si vytipovali společnosti, které mají větší pohyb peněz na účtech.
Poslali jim e-mail s hlavičkou České pošty upozorňující na nedoručení zásilky.

Po kliknutí na odkaz ve zprávě se skrytě nahrál do počítače nelegální program, pomocí kterého se zločinci dostali k údajům potřebným pro prolomení bezpečnostního systému internetového bankovnictví. Pak už jen peníze poslali na k tomuto účelu zřízené účty a obratem je vybrali.

Žaloba zmiňuje téměř dvacet podvodných případů

A právě obvinění Damian Michal Surowiec (24) a Darius Szymona Tetelu (48) si podle vyšetřovatelů založili v ČR účty, kam mířily ukradené milióny. Žaloba zmiňuje téměř dvacet případů nelegálního převodu peněz.

Ne všechny ale cizinci stačili vybrat, policisté podezřelá konta nechali zablokovat. Oba podezřelé žalobce viní z trestného činu podílnictví.

„Zřídili si bankovní účty, aby na sebe převedli a vybrali peněžní prostředky získané trestnou činností dosud neznámého pachatele,“ uvedl v obžalobě státní zástupce Oliver Pec.

Pokyny po telefonu

„V České republice byly pro účely obdobně zcizených peněz zakládány u různých bank účty, na které pak neznámí pachatelé neoprávněně přeposílali finanční prostředky různých poškozených společností v řádu miliónů korun,“ konstatoval státní zástupce.

Surowiec u výslechu pouze uvedl, že mu někdo zavolal, že má jet s Tetelou do Česka založit si bankovní konta, na která měly následně přijít peníze. Pak prý dostával po telefonu pokyny, jak dál.

„Kývl jsem, neboť moje rodina se dostala do finančních problémů a já z toho měl určitou provizi. Původ těch peněz jsem neznal,“ řekl policistům Surowiec.

Na seznamu poškozených je například firma Urban Technik, s. r. o. Z jejího účtu podvodníci převedli přes půl miliónu korun.

Firmu zachránil klientský servis banky 

„Přišel e-mail, že se poště nepodařilo doručit do firmy balík. Bylo to divné, protože pošťáka, který k nám jezdí, známe. Nicméně administrativní pracovnice zprávu rozklepla, aby zjistila, o co jde. Za šest dní na to nám někdo převedl z účtu peníze,“ řekl ředitel společnosti Jan Urban.

Štěstí podle něho bylo, že z klientského servisu banky přišla po této transakci na telefon účetní esemeska v angličtině o pohybu peněz na účtu.

„To jí bylo divné. Podívala se on-line na účet a zjistila, že před čtvrt hodinou odešly dvě platby na účty u ČSOB. Hned jsme to řešili a policie nakonec účty zmrazila,“ dodal Urban.