Víc jak sto policistů, kriminalistů v civilu a strážníků v noci ze čtvrtka na pátek doslova vakuově uzavřelo obě pražské čtvrti. Bez kontroly mezi 21. hodinou večerní a pátou ranní neprojelo jediné auto.

V Praze IV je denně odcizeno 5 vozidel, z nichž zmizí patnáct dalších věcí. I když jde o monstrózní čísla, jsou o dvacet tisíc případů nižší, než tomu bylo před třinácti lety.

„V roce 2000 bylo na území hlavního města Prahy odcizeno 24 tisíc aut, v roce 2002 jich bylo 25 tisíc. Až v roce 2004 jich zloději ukradli 9,5 tisíce a pak už to začalo klesat. Dnes to však není jen o odcizených autech, ale i o krádežích dílů z nich a vloupávání se do vozidel. Tato kriminalita je vůbec nejčastější právě na Lhotce a v Modřanech, kde akce probíhala,“ sdělil Právu mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Pomáhá databáze

Policisté proto plánují pokračovat v akcích, díky kterým minimálně v ten večer přejde zloděje chuť krást, výrazně se sníží i kriminalita v této oblasti v příštích dnech a navíc policisté při takovéto akci tipují vozy i podezřelé. Údaje vkládají do databáze, z níž snáze zjistí, které osoby byly podezřele často v místech, kde dochází nejčastěji ke krádežím.

Při páteční akci na 16 pevných a 13 pohyblivých stanovištích, kdy se zároveň na ulicích pohybovali kriminalisté v civilu, zkontrolovali 748 osob a 1624 vozidel.

Třináct přistihli při řízení pod vlivem, přičemž jeden muž řídil s neuvěřitelnými 3,6 promile alkoholu v krvi a jeden kromě toho, že byl pod vlivem pervitinu, převážel i drogy, jež u něj objevil speciálně cvičený policejní pes.

Kradou se hlavně levnější auta

„Další zadrženou osobou byl muž, který sedl za volant, ač to měl zakázané. Také se podařilo vypátrat jednu osobu v celostátním pátrání a jednoho cizince podezřelého z neoprávněného pobytu na území České republiky. Policisté uložili 37 pokut v hodnotě 12 tisíc korun,“ doplnil Daněk.

Z vyhodnocování podobných akcí a vyšetřování jednotlivých případů, kriminalisté vědí, že se kradou spíše levná auta, luxusní vozy mizí z ulic o poznání v menší míře, z vnitřku aut nejčastěji mizí navigace a airbagy a ve většině případů jsou zloději dva. Rovněž to, že část vozidel, které statistiky uvádějí jako odcizená, ve skutečnosti ukradena nebyla. Jde o vozy, jež lidé nechají sešrotovat a pak je nahlásí jako odcizená, aby se vyhnuli platbě za ekologickou likvidaci vozu.