Na bilanční tiskové konferenci k nehodovosti za loňský rok to uvedli ředitel dopravní policie Tomáš Lerch a náměstek policejního prezidenta pro vnější službu Tomáš Tuhý.

Oběťmi nehod se loni stalo 583 lidí, nejméně od roku 1961, kdy se statistiky začaly vést. I toto číslo je však podle Lercha stále ještě příliš vysoké ve srovnání s vyspělými evropskými zeměmi.

„Jde nám ale především o udržení trendu snižování počtu tragických následků,“ podotkl Lerch.

K tomuto cíli má policistům napomoci i modernější technika, jíž postupně vybavují své motorizované hlídky. Několik let staré Volkswageny Passaty na dálnicích postupně vystřídají nové Škody Superb.

Prvních sedm už jezdí v terénu, tři přibydou v prvním čtvrtletí a o nákupu dalších policie jedná. Passaty, které budou na dálnicích nahrazeny superby, se objeví na silnicích nižších tříd.

Policie plánuje dovybavit služební auta i měřiči, které zjistí rychlost protijedoucího vozu. „Rozhodně i tento typ chceme kupovat. Zatím čekáme, kdy toto technické zařízení bude moci být zařazeno do přímého výkonu,“ uvedl Tuhý.

Kamery do všech aut

Samozřejmostí by se ve služebních vozech měly stát kamery. „Máme ambici, aby záznamové zařízení bylo standardní výbavou policejní hlídky, a to nejen dopravní policie,“ podotkl náměstek s tím, že kamerová dokumentace poslouží jako věrohodný důkaz správním orgánům, případně soudům při rozhodování o sankcích pro neukázněné řidiče.

Některá krajská ředitelství už podle Tuhého dokupují kamery z vlastních rozpočtů. Všechny policejní vozy určené pro přímý výkon služby nakupované v roce 2014 už budou podle něj kamery mít.

Ve vybavení policejních hlídek nebudou podle náměstka Tuhého letos kromě testerů na alkohol chybět ani detektory drog.

Zvýšenou pozornost hodlají dopravní policisté věnovat také technickému stavu silnic. Tam, kde odhalí závady, budou oslovovat správce příslušné komunikace, aby uvedl vozovku do provozuschopného stavu.

Oběti z řad chodců

Statistikám dopravní nehodovosti za loňský rok dominují optimistická čísla, celkově ubylo mrtvých i zraněných. Závěr roku však přinesl zhoršení, pokud jde o počty úmrtí chodců při nehodách. Měsíce říjen, listopad a prosinec byly dokonce tragičtějšími než předloni.

V roce 2012 zahynulo v posledním čtvrtletí 49 chodců, uplynulý kvartál si z jejich řad vyžádal 58 obětí.

Za zvýšeným počtem tragických nehod s chodci je na podzim vždy horší viditelnost, tvrdí ředitel dopravky Lerch. Většina neštěstí se odehrává v noci a zimní období s pozdním rozedníváním a časným smrákáním pro ně vytváří podmínky.