Tvrdší postup proti silničním pirátům posvětil Nejvyšší soud (NS), když vyhověl dovolání nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana v případu bezohledného řidiče z Prahy.

Mladý muž za volantem vozu Renault Megan v létě před dvěma lety nezastavil na pokyn policejní hlídky a začal před ní ujíždět ulicemi Prahy, projížděl křižovatky na červenou, na pražském okruhu se řítil rychlostí 170 kilometrů v hodině a snažil se přitom ostatní auta vybržďovat, aby za sebou způsobil hromadnou nehodu a unikl tak pronásledujícím policistům. Pří jízdě naboural jedno z projíždějících aut a nakonec i policejní vozidlo. V autě přitom vezl další tři lidi.

Video

Černý superb vytlačil úmyslně mazdu z dálnice D1. Zdroj: Prima FTV

Obvodní soud pro Prahu 5 muže potrestal třemi roky vězení a zákazem řízení za obecné ohrožení. Odvolací městský soud ale verdikt zrušil s tím, že o žádné obecné ohrožení nešlo. Muž byl nakonec potrestán jen za neoprávněné užívání cizí věci z jiného případu trestem 18 měsíců a za svou zběsilou jízdu tak vyvázl bez trestu, protože podle názoru městského soudu mělo být jeho jednání kvalifikováno jen jako poškození cizí věci s minimální trestní sazbou.

Pirát se chvástal, že řídil velmi dobře 

Státní zastupitelství se ovšem nevzdalo a podalo dovolání k NS.

„Úmysl obviněného byl zřejmý, šlo mu o vyvolání kolize, která by znemožnila jeho pronásledování, nejlépe tudíž kolize hromadné. Je přitom známo, jak závažné mohou být následky dopravních nehod. Opakovaná jízda na červenou, velmi rychlá a bezohledná jízda v centru a na nejfrekventovanějších komunikacích metropole, v provozu blížícím se dopravní špičce, realizovaná po delší dobu a provázená incidenty, jakož i opakovanými ataky vůči ostatním účastníkům silničního provozu včetně pronásledujících policejních vozidel, bezesporu vedly k navození stavu obecného nebezpečí,“ napsal do dovolání státní zástupce.

Pirát silnic se hájil skutečně sebevědomě. Tvrdil, že se při honičce cítil odpočatý, nebyl opilý a navíc za ním jely pod majáky a se zapnutými sirénami policejní vozy, takže ostatní řidiči a chodci byli před jeho jízdou dostatečně varováni. Navíc se od 16 let účastní amatérských závodů a při pronásledování prý řídil velmi dobře.

Vybrzdil kamión

Takové argumenty ale senát NS v čele s Františkem Hrabcem smetl ze stolu.

„Pouze čirou shodou okolností nedošlo ke střetu vozidel nebo chodců s vozidlem obviněného. NS je toho názoru, že hlavním důvodem, proč se tak nestalo, nebyla bravura obviněného při řízení vozidla, ale okolnost, že byl pronásledován policejními vozy, které měly zapnutou výstražnou zvukovou a světelnou signalizaci, což zvýšilo pozornost ostatních účastníků silničního provozu a tito do těchto křižovatek nevjeli nebo nevstoupili či včas zastavili. To ale každopádně nebyla zásluha obviněného,“ konstatovali soudci.

Upozornili také na to, že při své snaze uniknout policii pirát vybrzdil i kamión, který musel prudce změnit směr jízdy, a po dvacetiminutovém pronásledování nejel dál jen proto, že ho policisté v součinnosti s dopravním dispečinkem dostali do pasti, odkud už se nedostal.

„Zde je pak třeba dodat, že ve vozidle řízeném obviněným se po celou dobu nacházely tři další dospělé osoby, které jej marně vyzývaly, aby v jízdě nepokračoval a zastavil. Z výše uvedeného je zjevné, že obviněný takovouto svojí jízdou, tedy jediným skutkem, prakticky soustavně a průběžně v relativně krátkém časovém úseku vyvolával stav obecného nebezpečí,“ dodali soudci a nařídili, aby se případem znovu zabýval Obvodní soud pro Prahu 5 a piráta potrestal.