„Vinou technického selhání telefonní sítě mimo zdravotnickou záchrannou službu došlo k výpadku linky 155,“ uvedla v sobotu ráno Jana Pavlíková, mluvčí Karlovarského kraje, který krajskou záchrannou službu zřizuje.

„Nedošlo tak ke spojení dvou telefonických hovorů, kterými si muž v ohrožení života z Mariánských Lázní chtěl přivolat záchranáře. Výjezdová skupina rychlé záchranné pomoci proto dorazila na místo až poté, kdy ji kontaktovala jedna z místních lékařek. Přes veškeré úsilí záchranářů senior po resuscitaci zemřel,“ konstatovala mluvčí.

Operátor důvod problému nezná

Telefónica, která zajišťuje provoz linky 155, ale žádný výpadek sítě nezaznamenala, řekl ČTK její mluvčí Hany Farghali. "I kdyby nebyla v tu chvíli síť jednoho operátora dostupná, telefon se u linky 155 automaticky připojí na jinou síť," vysvětlil Farghali.

Telefónica později potvrdila, že skutečně dva hovory na linku 155 neprošly. "Byly to dva hovory ze sítí jiných operátorů a byly zhruba hodinu od sebe. Jeden z pevné sítě, druhý z mobilní. Na straně O2 tak podle všeho k jakémukoli výpadku nedošlo. "Nabídneme plnou součinost při zjišťování, proč k problémům došlo," dodal Farghali

Podle informací ČTK 75letý muž, který trpěl chronickým onemocněním, nakonec zavolal místní lékařku, která pak kontaktovala záchrannou službu přes jiné telefonní číslo.

Alarm se neaktivoval

Vedení záchranné služby zjistilo, že jejich zařízení v době, kdy pacient marně volal o pomoc, bylo technicky v pořádku. „Informatici vše prověřili a garantují stoprocentní funkčnost koncových zařízení v našem operačním středisku, které přijímá tísňová volání. Obrátili jsme se proto na telefonního operátora, který potvrdil, že v inkriminované době neprošly na lince 155 dva telefonní hovory. Záchranka má pro případ, kdy se poruší spojení na její straně, systém alarmu, který se však tentokrát neaktivoval. Znamená to, že koncová zařízení záchranné služby byla skutečně v pořádku,“ uvedl ředitel karlovarské krajské záchranné služby Roman Sýkora.

Ten se obrátil na operátory, aby podaly vysvětlení, proč linka 155 nefungovala. „Předali jsme věc právníkům,“ uzavřel Sýkora.