Na jakém principu novinka funguje? Představte si, že v autě jedete rychleji, než je povoleno. Míjíte značku upozorňující na nerovnost, poté radar a najednou se před vámi o šest čísel sníží kovový práh zabudovaný ve vozovce.

„Pokud nezpomalíte, budete mít pocit, jako byste vjeli do díry,“ popisuje pro Právo Daniel Čada z pražské společnosti Actibump, která na tuzemském trhu výrobek nabízí. Výhodu vidí hlavně v tom, že ukázněné šoféry Actibump na rozdíl od statického příčného prahu neomezí.

Zatím neschváleno

Aktivní prahy se začaly sériově vyrábět na konci minulého roku ve Švédsku. Ve Skandinávii je nyní počítají na desítky. V Česku zařízení dosud neschválil stát. „Je potřeba posoudit jeho vlastnosti a především vliv na bezpečnost silničního provozu,“ sdělil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Aktivní práh Actibump

Aktivní práh Actibump

FOTO: Actibump.cz

Přesto se v dohledné době actibump zřejmě objeví v centru Plzně. O jeho nákupu v případě získání dotace už totiž rozhodli zastupitelé centrálního městského obvodu. „Líbilo se nám, že nezpomalí poslušné řidiče,“ vysvětluje místostarosta Radislav Neubauer (ČSSD).

Podle ministerstva může obvod zařízení nainstalovat už nyní. Pokud však nastanou nějaké komplikace, ponese veškerou odpovědnost.

Obavy odborníků

Někteří odborníci jsou při hodnocení actibumpu opatrní a upozorňují na možná rizika. Otazníky například vznášejí u vlivu na fungování integrovaného záchranného systému, motorkářů i cyklistů.

„Jen když se zfrézuje vozovka, převýšení v řadě případů není ani šest centimetrů. Když tam člověk nalítne ve vyšší rychlosti, je to obrovská rána. Pokud by práh neobjel cyklista, je pro něj podle mě kolize nevyhnutelná,“ uvádí Václav Ircing z BESIPu. Obavy má i z případného poškozování vozidel nebo fungování v hustém provozu.

Tuzemští zástupci výrobce zmíněné výtky odmítají s tím, že vše bylo důkladně vyzkoušeno při testování ve švédském Linköpingu. Například sanitky, policejní a hasičské vozy budou mít podle Čady v kabině dálkové ovládání, kterým sklopení prahu zamezí.

Nevýhodou aktivního prahu je podle distributorů nutnost připojení k elektřině. Díky tomu ale zařízení dokáže počítat počet projetí vozidel, která rozliší na osobní a nákladní.

Actibump v počtu dvou kusů stojí dva milióny korun. Údržba je podle výrobce nenákladná. Pro srovnání – nejlevnější příčný práh lze na českém trhu pořídit za zhruba půl miliónu.