Tento rozsudek vydal ve středu senát Nejvyššího soudu ČR v Brně (NS), který uvedl, že okresní soud uzavřel případ předčasně. Přesto NS nesmí v případě projednávání stížnosti podané ministrem spravedlnosti v neprospěch obžalovaného zrušit pravomocný rozsudek nižšího soudu a svůj verdikt vydává jako akademický pro sjednocení rozhodovací praxe nižších soudů.

"Nalézací soud ukončil řízení, aniž by provedl všechny potřebné důkazy. Tím nechceme říct, že jsme přesvědčení o vině řidiče, ale soud měl provést i rekonstrukce a další vyšetřovací pokusy, které by nehodu objasnily. Takto můžeme jen konstatovat, že soud porušil zákon ve prospěch obžalovaného předčasným závěrem, ale nemůžeme jeho verdikt rušit," uvedl předseda senátu NS Juraj Malík.

Nebezpečí neviděl

K nehodě došlo v listopadu 2002, kdy se řidič autobusu Oáza Marcel Slowik vracel z Hustopečí se zájezdem důchodců. Na nebezpečném železničním přejezdu u Náměště na Hané vjel před projíždějící vlak. Důkazy, které okresní soud nashromáždil, ukazovaly, že řidič před nehodou na značce STOP zastavil a když neviděl vlak a žádné nebezpečí, jel dál rychlostí 10 km v hodině.

"Výhled z autobusu je kvůli vestavěnému kávovaru silně omezený, ale já jsem i tak neviděl nic, co by signalizovalo nebezpečí, a proto jsem jel. Byl jsem přesvědčený, že přejetí je bezpečné," vypověděl při výslechu u olomouckého soudu obviněný řidič.

Přejezd přestěhují

Právě toto se stalo předmětem diskuse soudců, znalců a dalších odborníků. Někteří namítali, že omezený výhled řidiče neomlouvá a měl si zabezpečit přejetí pomocí další osoby, kterou by požádal o pomoc.

"To je absurdní názor, protože řidič udělal vše, co mu ukládal zákon a pokud neměl signalizaci žádného nebezpečí, nebyl důvod dělat nějaká další nadstandardní opatření," řekl řidičův obhájce Pavel Pěnkava.

Vzhledem k tomu, že na tomto přejezdu se stala už řada nehod a i místní obyvatelé tu jezdí s velkým respektem, rozhodlo vedení olomouckého kraje, že ho přestěhuje o 300 metrů, kde bude lepší výhled a bude i lepší zajištění.