„Souhlasím s výhradami, že takový postup je nespravedlivý vůči všem, kteří se náhodou ocitnou bez jízdenky a doplatek k jízdnému nebo - chcete-li - pokutu poctivě zaplatí. Postupujeme však podle platné legislativy a ta nám jinou možnost v těchto případech nedává,“ vysvětluje ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

A jak doplňuje, například v Německu je podobná situace ošetřena mnohem důkladněji. Za opakované jízdy na černo se tam cestující dostávají před soud a jejich skutek je již považován za trestný čin. Padesátka profesionálních revizorů, mezi kterými je 14 žen, v ulicích Brna nachytala za loňský rok přes 78 000 lidí bez jízdenky. Dopravní podnik za stejné období vymohl na černých pasažérech zhruba 50 miliónů korun na pokutách.

Podle Víta Prýgla, vedoucího tarifního odboru, to však není nikterak hrozivé číslo a situace v počtu neplatičů se naopak v Brně zlepšuje. Mnohem větší kázeň a zodpovědnost například vládne mezi vysokoškoláky. Ti tvořili ještě v roce 2000 celých 45 procent neplatičů, v současné době jich je už jen asi čtvrtina.

Podíl černých pasažérů se v noci snížil

Výrazně se také snížil počet lidí bez jízdenky v nočních spojích. Zatímco před pěti lety to bylo 28 procent pasažérů, v současnosti jich je jen 11,5. Zásluhu na tom mají v Brně často opakované kontroly za asistence strážníků, z nich nejbližší bude 3. října.

Bohužel však stále přibývá černých pasažérů ve vyšším věkovém průměru, což je zcela nový fenomén, který může naznačovat, že přibývá nemajetných, kteří se snaží ušetřit každou korunu i za cenu riskování pokuty. Revizoři za noc zkontrolují kolem 13 linek MHD. V Brně se odhadem přepraví každý den necelý milión cestujících.