Zároveň se rozhodl podat podnět k posouzení, zda se státní zástupci během již uzavřeného vyšetřování tragédie nedopustili kárného provinění tím, že šetření vedli pouze jedním směrem, a kauza tak nebyla v přípravném řízení dostatečně zdokumentovaná.

Advokát Ondruš podněty k dalšímu šetření kauzy Studénka, kterou policie již jednou uzavřela, podal v úterý na Nejvyšším státním zastupitelství. Podnět ke kárnému řízení se státními zástupci podá v průběhu středy, shodou okolností přesně čtyři roky od neštěstí. „Vyšetřování mělo vést více směry, než vedlo,“ řekl. Podobné trestní oznámení podal už jednou v roce 2009 a dodnes podle svých slov nedostal informaci, jak se státní zastupitelství s jeho argumenty vypořádalo.

Nynější trestní oznámení je ale podle něj konkrétnější a vychází z nových informací, které vyšly najevo během již zahájeného hlavního líčení s deseti obžalovanými, mezi nimiž jsou především zaměstnanci firem ODS - Dopravní stavby Ostrava a Bögl a Krýsl.

Podle advokáta mělo být stíháno až dvakrát víc lidí

Podle Ondruše by stíhán měl být až dvojnásobný počet lidí, než ve skutečnosti je. „Mám za to, že stíhán by měl být projektant, který u soudu přiznal, že nedělal autorský dozor. Stíhán by měl být také tehdejší ředitel firmy ODS - Dopravní stavby Ostravy. Vždyť jestliže před soudem stojí ředitel Bögl a Krýsl za to, že neuzavřel smlouvu s generálním dodavatelem, logicky by měl mít stejné obvinění i ředitel ODS,“ řekl Ondruš.

Další stíhanou osobou by podle něj měla být pracovnice stavebního úřadu, která podle Ondruše ani jednou nebyla na prohlídce stavby, a také zaměstnankyně krajského úřadu, která selhala v roli technického dozoru.

„Stejně tak by měl být stíhán někdo ze Správy železniční a dopravní cesty nebo z Českých drah za to, že povolil stavbu tohoto typu, aniž požadoval výluky v dopravě. Trestného činu se podle mne dopustil také někdo z železniční stanice v České Třebové, který na trať pustil rychlík i přesto, že neměl správně nastavené brzdy,“ tvrdí Ondruš.

Rozsudek za několik let

Dozorový státní zástupce Aleš Kopal i šéf policejního vyšetřovacího týmu Jiří Jícha již dříve odmítli, že by byla kauza nedostatečně vyšetřena a že by trestní odpovědnost měli nést i další lidé.

Železniční neštěstí ve Studénce, při kterém zahynulo osm lidí a dalších 95 jich bylo zraněno, se stalo 8. srpna 2008 na hlavním železničním koridoru mezi OstravouOlomoucí. Vinu za tragédii nese podle závěrů policie deset obžalovaných, převážně pracovníci firem ODS – Dopravní stavby Ostrava a Bögl a Krýsl. Případem se novojičínský soud zabývá od loňského června a podle zainteresovaných bude rozsudek otázkou minimálně několika let.