„Dosud neznámí pachatelé vnikli na dvůr rodinného domu a za použití násilí donutili jednapadesátiletého muže k vydání klíčů od trezoru. Z něj pak odcizili obraz od Renoira, deset kreseb od Picassa, peněženku s finanční hotovostí a sedm bodáků k puškám. Předběžná škoda byla vyčíslena na částku kolem 415 miliónů korun,“ informoval Právo ve středu krajský policejní mluvčí Josef Bednařík s tím, že přepadeného muže, který loupež sám policistům nahlásil, lupiči zranili.

„Musel být ošetřen, ale nebyl hospitalizován,“ konstatoval mluvčí.

Bližší informace o tom, jak si vůči oběti pachatelé počínali, však s odkazem na probíhající šetření neprozradil. Lupiči, jak Právu sdělil blízký zdroj policii, ho zatáhli do garáže a tam jej měli svázat a následně bít a mučit, až jim nakonec prozradil, kde cennosti ukrývá.

Podle téhož zdroje kriminalisté prověřují i to, zda nešlo o fingovanou loupež a tedy pokus o pojistný podvod.

„Říct mohu jen to, že případ je stále v prověřování a v šetření. Byly zadány znalecké posudky a expertízy k potvrzení pravosti ukradených obrazů a k objektivizaci způsobené škody. V případě dopadení hrozí pachatelům až patnáct let za mřížemi,“ doplnil již bez dalších podrobností Bednařík.

Cena se zdá znalcům vysoká

Znalci výtvarného umění údajnou hodnotu obrazů zpochybňují. Podle nich je málo pravděpodobné, že by soukromník vlastnil díla takové ceny, aniž by se to v odborných kruzích vědělo.

"Je mi to divné. Jsou investoři, kteří si do toho ukládají peníze a kupují jména. Pokud mají dobré posudky, je to záruka. Ovšem že by se o tom nevědělo, je málo pravděpodobné," řekl ČTK olomoucký historik umění Ivo Binder.

Podle odborníka, který se zabývá i odhadem cen výtvarných děl, nesedí ani cena, kterou majitel za odcizené obrazy uvedl. "Kresby mohou být v hodnotě od 150 000 korun výš, stejně tak u toho obrazu. I kdyby bylo za kresbu čtvrt miliónu korun, šlo by o 2,5 miliónu korun. Zbývalo by přes 410 miliónů korun na Renoira. Zdá se mi to extrémně moc. V těchto cenách jde o špičkové obrazy a muselo by jít o obraz, o němž by se muselo vědět, musel by mít historii a jeho osud by byl sledovaný," doplnil Binder.

Podle olomouckého galeristy Miroslava Schuberta by musel majitel těchto obrazů svou sbírku tajit nebo by ji měl pojištěnou. "Kdyby dělal pojistku, měla by pojišťovna chtít reprodukci obrazů, fotodokumentaci a jistě i odborné posudky, aby mu tu pojistku dali. Někdo to však nepojistí, nechlubí se tím," řekl galerista.

Podotkl však, že lidé často mají ve sbírkách cenné věci. "Pokud měl obraz od Renoira, byly by to desítky miliónů korun. Pokud měl Piccasovy kresby, tak jistě taky. Ale je otázka, jestli je to pravda," dodal galerista.