Hlavní obsah

V letadle u Žatce zahynuli dva lidé, katapultovací sedadla nebyla aktivní

• Aktualizováno

U obce Čeradice na Žatecku se v neděli odpoledne zřítil cvičný letoun. Jedná se o stroj Aero L-29 Delfín, který patřil místní společnosti Aviation Technologies and Services. Letadlo už nesloužilo v armádě, používalo se na vyhlídkové lety, katapult byl proto deaktivován. Na palubě byli dva lidé. Pilot zahynul při pádu, žena později podlehla těžkým zraněním v nemocnici.

BEZ KOMENTÁŘE: Záběry ze Žatecka, kde se zřítil letoun Aero L-29Video: Emanuel Bořánek, Novinky

 
Článek

„Událost byla oznámena v 13:46 hodin. Letadlo spadlo asi 300 metrů za letištěm,“ uvedla krajská policejní mluvčí Šárka Poláčková s tím, že šlo o letiště Macerka u Žatce.

Foto: Libor Zavoral, ČTK

Havarovaný letoun L-29 Delfín.

Později upřesnila, že pilot letadla s registrací OK-ATS při pádu zahynul. Třicetiletá žena, která s ním cestovala, utrpěla těžká zranění a byla v kritickém stavu vrtulníkem převezena na popáleninové centrum do Vinohradské nemocnice v Praze, uvedla Poláčková.

Tam v podvečer svým zraněním podlehla, informoval mluvčí nemocnice Lukáš Matýsek.

Katapultovací systém neaktivní

Letoun v minulosti patřil armádě, byl vybaven vystřelovacími sedačkami, systém byl však deaktivovaný. Podle vyšetřovatele Josefa Bejdáka z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod deaktivace systému katapultu v letadlech, využívaných k vyhlídkovým letům, logická.

Katapultovací sedadla slouží vojákům k záchraně i tehdy, když se letadlo pohybuje v malých výškách.

Foto: Novinky

Na místo nehody dorazili hasiči a Letecká zachranná služba

Svědkové z místa nehody uvedli, že pilot před pádem neopatrně manévroval, až náhle ztratil výšku a spadl. Podle dalších informací se letadlo po pádu rozlomilo a začalo hořet. Hasiči zlikvidovali požár zhruba po hodině.

Foto: HZS Ústeckého kraje

Letoun začal po pádu hořet.

Vyšetřovatelé zjistili, že letadlo spadlo krátce po startu, při třetí zatáčce.

"Letoun podle stop nejdřív narazil do země, pak letěl ve velmi malé výšce několik set metrů. Jsou tam už patrné stopy paliva. Pak znovu dopadl, převrátil se a zadní část trupu se odtrhla," řekl ČTK Bejdák.

"Po té třetí zatáčce se zřejmě něco stalo a letoun se začal chovat nestandardně," dodal.

Foto: Profimedia.cz

L-29 Delfín na ilustrační fotografii

Jeden z majitelů letadla Alois Häckel ČTK řekl, že šlo o "seznamovací let pro jednu paní" s tím, že on sám měl "službu na stanovišti".

Foto: Mapy.cz

Letadlo spadlo asi 300 metrů od letiště.

Let malým proudovým letadlem nabízí v Česku několik firem, 20minutový let vyjde na 30 tisíc až 50 tisíc korun. Na webu vlastníka spadlého stroje se uvádí, že 15minutový let přišel na 18 tisíc korun.

Letadlo, které nyní havarovalo, předloni na přehlídce v Pardubicích svezlo i kardinála Dominika Duku.

L-29 Delfín

- Původně vojenský cvičný letoun vyvinuli koncem 50. let v Aeru Vodochody, první exemplář vzlétl v roce 1959. V letech 1963 až 1974 vzniklo více než 3500 letounů, které se staly standardním cvičným strojem armád Varšavské smlouvy.

- Nejvíce, na dva tisíce, jich odebral Sovětský svaz, československé vojenské letectvo postupně zařadilo do výzbroje zhruba 400 delfínů. Kromě cvičné varianty existovala i průzkumná či akrobatická, v mnoha zemích zejména v Africe a Asii sloužily L-29 také jako lehké bitevníky.

- Elegantní dvoumístný Delfín je 10,8 metru dlouhý, 3,1 metru vysoký a má rozpětí křídel 10,3 metru. Maximální rychlost letounu poháněného jedním proudovým motorem je 655 kilometrů v hodině.

- Delfíny, podobně jako modernější stroje L-39 Albatros, se po ukončení vojenské kariéry často ocitly u civilních provozovatelů. Populární jsou například i v USA.

- Podle leteckého rejstříku jsou v České republice registrovány dva civilní delfíny. Havarovaný letoun s imatrikulací OK-ATS patří firmě Aviation Technologies and Services, stroj se značkou OK-AJW pak firmě Blue Sky Service.

- Během služby v československém a českém vojenském letectvu postihlo i delfíny několik katastrof, při kterých zahynula více než desítka pilotů a žáků. Zatím poslední havárie typu L-29 na českémm území se stala v srpnu 2000, kdy u Čejkovic na Chrudinsku zahynul vinou vlastní nepozornosti plukovník generálního štábu Ján Malo, šéf bojové přípravy vzdušných sil.

Zdroj: ČTK  

L-29 je cvičný proudový letoun. Během 60. let se stal standardním cvičným letounem států Varšavské smlouvy.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám