Právu to ve čtvrtek potvrdila mluvčí pražského městského státního zastupitelství Štěpánka Zenklová. Veřejně až dosud úřady o zahájení úkonů s podezřením na konkrétní trestné činy mlčely.

Počet zakázek rapidně vzrostl v době, kdy ČEZ řídil Martin Roman, který předtím působil právě ve vedení plzeňské škodovky. A podle dosud nepotvrzených spekulací si Roman vlastnické vazby na společnost ponechal i v době svého angažmá v ČEZ, což by představovalo vážný konflikt zájmů.

Audit podezření nepotvrdil

Interní audit, který ČEZ provedl po Romanově odchodu z čela společnosti, sice spekulace o miliardových „malých domů“ vyloučil s tím, že nárůst zakázek souvisel s celkovým růstem investičních výdajů ČZ, nicméně detektivové berou podezření vážně.

Usnesení o zahájení úkonů trestního řízení totiž schvaluje i státní zástupce, a policii tak dává do rukou rozsáhlé možnosti, detektivové po takovém kroku smějí například žádat o odposlechy nebo o prolomení bankovního tajemství.

Sám Roman už dříve jakýkoliv střet zájmů a napojení na plzeňskou Škodu v době působení v ČEZ opakovaně odmítl, připustil pouze své angažmá ve firmách napojených na skupinu Appian Machinery (Netherlands) B.V., která byla v roce 2006 zapsána do rejstříku jako oficiální majitel plzeňské Škody. Tvrdí ale, že vazby se zmiňovanými firmami přerušil ihned po svém příchodu do ČEZ.

V čele společnosti skončil loni v září po sedmi letech a stal se novým předsedou dozorčí rady tohoto elektrárenského gigantu.

Interní audit posléze prověřoval vzorek 39 kontraktů, které Škoda Power od roku 2004 od ČEZ získala. Aktuální hodnota těchto kontraktů je 26,4 miliardy Kč, z toho 15,4 miliardy již bylo zaplaceno. Škoda Power pro ČEZ dodávala turbíny a další strojírenská zařízení do elektráren.