Počátkem listopadu se teploty pohybovaly kolem patnácti nad nulou. Řidiče, kteří na zimu nepřezuli, proto policisté pouze upozorňovali, že už nabyla účinnosti novela zákona č. 361 o provozu na pozemních komunikacích, stanovující tuto novou povinnost.

„V posledních dnech ale přituhlo a blokové pokuty za tento přestupek už skutečně padají,“ potvrdila ve čtvrtek Právu mluvčí dopravní policie ČR Veronika Hodačová.

Na dotaz, zda už proběhly nějaké celostátní akce, zaměřené na kontrolu pneumatik, Hodačová odpověděla: „Neproběhly a ani je nechystáme. Necháváme to plně na našich krajských ředitelstvích.“

Denně hlídat teploměr

Na komunikacích není v těchto dnech náledí žádnou výjimkou. Například na 106. kilometru dálnice D1 došlo ve středu na zledovatělé vozovce k hromadné srážce nákladních a osobních aut, která na celých osm hodin zastavila provoz této nejzatíženější tuzemské komunikace. [celá zpráva]

Jak sdělila policejní mluvčí kraje Vysočina Dana Čírtková, svou roli při hromadné srážce zřejmě sehrály i nesprávné pneumatiky.

Na dotaz Práva, jestli se tedy na jejich kontrolu policisté na Vysočině zaměří, však Čírtková odpověděla: „Zatím ne. Při běžných kontrolách ale kontrolujeme i obutí aut a udělili jsme řidičům už desítky dvoutisícikorunových blokových pokut.“

Podobně jako na Vysočině padají pokuty i v dalších krajích. Policisté se při kontrolách řídí ustanovením zmíněné novely, které řidičům přikazuje, že musí zimní pneumatiky užít i v případech, kdy lze předpokládat výskyt sněhu, ledu, či námrazy na vozovkách. Nejen tedy při souvislé sněhové pokrývce a náledí. Řidičům tedy nezbývá, než denně pečlivě sledovat teploměr a předpovědi meteorologů.

Gumy mají vliv i na pojistné plnění

„Novinkou také je, že při šetření každé dopravní nehody uvádějí naši policisté do protokolu, jaké mělo vozidlo pneumatiky, zda zimní či letní,“ informovala Čírtková.

Mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral Právu potvrdil, že policejní protokoly o nehodách už informaci o pneumatikách skutečně obsahují. Má to vliv na řešení škodních události. Pokud se totiž šetřením policie nebo pojišťovny zjistí, že nehoda vznikla v přímé souvislosti s technicky či typově nevyhovujícími pneumatikami, dojde vždy u havarijního pojištění k přiměřenému krácení pojistného plnění.

„Když se například prokáže, že člověk, který má u nás havarijní pojištění, nedobrzdil a narazil do vozidla vlivem toho, že jel nepřiměřenou rychlostí a jeho auto mělo na zasněžené vozovce letní pneumatiky, pak by zřejmě nehoda vznikla i se zimním obutím. Kvůli letním gumám se ale evidentně zvýšil rozsah poškození, protože brzdění nemohlo být tak efektivní jako s těmi zimními. V takovém případě bychom přistoupili ke krácení pojistného plnění,“ vysvětluje Zavoral.

U povinného ručení vyplatí pojišťovna poškozenému tzv. skutečnou škodu v plné výši. Následně pak ale pojišťovna může tyto peníze vymáhat po viníkovi nehody, opět s ohledem na míru vlivu nevhodných pneumatik na vznik škody.