„Vybavením patříme ke špičce letišť ve střední Evropě, takovou technikou nedisponuje ani pražské Ruzyňské letiště,“ upozornil velitel hasičů mošnovského letiště Ivan Korbelář. Podle Michala Holubce, provozního ředitele, musí letiště danou technikou disponovat, pokud chce provozovat mezinárodní leteckou dopravu.

„Doufám ale, že ji nebudeme muset nikdy použít,“ dodal Holubec.

Díky projektu dostali letištní hasiči například sedm speciálních automobilů, z nichž dva jsou kontejnerové nosiče, vysokotlaké nafukovací vaky, termokamery nebo řadu kontejnerů se zdravotnickým, záchranářským a jiným materiálem.

Příprava na zvednutí letadla zabere hasičské jednotce zhruba pět hodin. „Pak jsme schopni letadlo zvednout. Záleží však i na tom, jak je poškozené, zda má nebo nemá podvozky,“ vysvětlil Korbelář s tím, že letiště je schopno připravit a dopravit vyprošťovací techniku i na jiné letiště, a to nejen v ČR. „Během sedmi hodin jsme schopni dát tým dohromady a vyjet, kam je potřeba.“

Výškový limit speciální nafukovací vaky nemají. „De facto můžeme vyzvednout do jakékoliv výšky jakýkoliv typ letadla,“ řekl Korbelář při ukázce vyprošťovací techniky. Při ní s hasiči z Letiště Leoše Janáčka spolupracovali kolegové z Ruzyně.

„Tohle je špičková technika, můžeme ji jenom závidět,“ přiznal Karel Moravec, zástupce velitele ruzyňských hasičů a koordinátor pro vyprošťování letadel na pražském letišti.