Ani poté se však nechystají kontrolní akce zaměřené speciálně na pneumatiky. Policie přesto doporučuje použití zimních gum všem řidičům. Jejich vlastnosti se totiž projeví už při teplotě sedm stupňů nad nulou, kdy letní pneumatika ztrácí na přilnavosti k vozovce.

Ačkoli od letoška platná novela silničního zákona jízdu na letních pneumatikách v zimním období výslovně nevylučuje, bude podle Jiřího Havla z pražské policie těžké se při jízdě na zmrzlé vozovce z pokuty vymluvit.

Zákon totiž ukládá používání zimních pneumatik nejen na silnicích pokrytých souvislou vrstvou sněhu, ledu nebo námrazy, ale také vždy, když námraza na silnici hrozí. A to je v zimě prakticky pořád. „Argument ‚Vždyť ráno svítilo sluníčko‘ bude v případě náhlé změny počasí bezpředmětný,“ varuje Havel na webu Policie ČR.

Podle něj je třeba také myslet na to, že nový zákon nařizuje použití zimních gum na všech čtyřech kolech a ne pouze na hnané soupravě, jako dřív. A také, že minimální hloubka vzorku je u zimních pneumatik čtyři milimetry.

Pokud řidiče na letních gumách přistihne od začátku listopadu do konce března policie při namátkové kontrole, dostane pokutu do dvou tisíc korun. Když se ale stane účastníkem dopravní nehody, riskuje, že mu pojišťovna nezaplatí způsobenou škodu.

Tržil opakovaně prohlásil, že by dal přednost jasnému zákazu používání letních pneumatik v zimním období před zákonem, který je třeba složitě vykládat.

Všechna auta na zimních gumách

Pořekadlo o kovářově kobyle, která chodí bosa, pro policii při letošním podzimním přezouvání aut neplatí. Ačkoli ještě loni některá krajská ředitelství hrozila, že jim kvůli rozpočtovým škrtům nezbyde ani na zimní pneumatiky, k prvnímu listopadu měly oslovené kraje i místní obvody vzorně přezuto.

„Na zimní pneumatiky jsme už s předstihem, tedy před začátkem listopadu, přezuli celý vozový park,“ uvedla mluvčí územního odboru Litoměřice Alena Romová.

„Samozřejmě že všechna,“ podivil se nad dotazem šéf územního odboru Zlín Václav Karkoška. „Nemáme jediné vozidlo, které by stálo v garáži, všechna musí jezdit,“ dodal zlínský policejní šéf.

Krajské rozpočty, jakkoli napjaté, s výdajem na přezutí služebních vozidel počítaly. „Služebních vozů máme hodně přes tisícovku. Na většinu jsou zimní pneumatiky uskladněné z dřívějška, na některé jsme je museli dokupovat. S náklady se vejdeme do půl miliónu korun,“ řekla Právu mluvčí středočeského krajského policejního ředitelství Soňa Budská.

Pražská policie k prvnímu listopadu přezula alespoň všechna služební auta v policejních barvách. „V současné době činíme veškerá opatření k tomu, aby v co nejkratší době byla přezuta rovněž všechna služební motorová vozidla v civilním provedení,“ uvedla pražská policejní mluvčí Andrea Zoulová.