S postupujícím průběhem hlavního líčení se tak začíná potvrzovat, že blížící se závěr procesu se změní v bitvu znaleckých posudků. Je také jasné, že rozsudek už v letošním roce určitě nepadne.

V úterý hlavní líčení před trestním senátem Okresního soudu v Novém Jičíně pokračovalo výslechem dvou svědků - zaměstnance firmy ODS-Dopravní stavby Ostrava, která most těsně před jeho zřícením opravovala, a ředitele Správy silnic Moravskoslezského kraje.

Spíše než mnohokrát publikované informace, které z úst svědků zazněly a které do kauzy nevnesly žádné nové světlo, si mohla veřejnost povšimnout změny atmosféry v jednací síni.

Důkazy zazněly

Ještě v první části procesu, kdy v červnu vypovídali obžalovaní a soudní znalci, byla nálada v jednací síni poměrně poklidná. Nyn již řada advokátů velmi často zvyšuje hlas a některé jejich výstupy se dostávají až k hranici osobních invektiv.

Dotazy, které se zejména na prvního z úterních svědků sesypaly ze strany advokátů, svědčí o tom, že každý z obhájců se snaží v první řadě dokázat, že jeho klient na zřícení mostu nenese žádnou odpovědnost a viníkem je někdo úplně jiný.

A i ze způsobu kladení otázek svědkům se dá vypozorovat, za koho ten který advokát kope. „Proč jste si pro zásun mostní konstrukce najali firmu Bögl a Krýsl, při jejíž činnosti spadl ten most?“ ptal se vyslýchaného manažera firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava obhájce obžalovaného zaměstnance téže firmy Petr Grobelný.

Válka advokátů

„Pane kolego, vy už si vyloženě vymýšlíte,“ řekl například obhájce dalšího z obžalovaných Tibor Rovňák na adresu advokáta Radka Ondruše, kterého si jako svého advokáta najala firma Bögl a Krýsl, jejíž pracovníci stojí také před soudem. Ten často pokládal dotazy, které přiváděly svědky do rozpaků a obhájci druhé firmy proti způsobu jejich kladení vznášeli námitky.

„Když se otázkami dostáváme na dřeň, začínají být nervózní,“ komentoval to advokát Ondruš.

Podle jednoho z účastníků řízení nejsou podobné přestřelky mezi advokáty ničím výjimečným. Jen se nyní vzhledem k velkému počtu obžalovaných a náročnosti kauzy může zdát, že nervy advokátům ujíždějí častěji než v jiných případech „Je to justiční folklór,“ řekl jeden z pozorovatelů.

Do této oblasti zapadá i obvinění novinářů, že manipulují s informacemi, které v soudní síni zazní. V novinách se prý v úterý objevily informace z pondělního výslechu, které svědek vůbec neřekl. Advokát Grobelný dokonce navrhnul soudu, ať pověří tiskovou mluvčí, aby médiím výslech svědků interpretovala tak, jak skutečně zazněl, aby nedocházelo ze zkreslování. Soudce ale tento návrh smetl ze stolu.

Vypovídat budou také znalci

Hlavní líčení bude pokračovat až do konce příštího týdne, naplánovány jsou nejenom výslechy dalších svědků, ale vypovídat by měli i další soudní znalci. Jedno z největších železničních neštěstí v českých dějinách se stalo 8. srpna 2008 na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a Olomoucí. Na koleje ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most, do kterého hned poté narazil mezinárodní rychlík. Osm lidí při nehodě zemřelo, dalších 95 jich bylo zraněno. Škoda přesáhla 177 miliónů.

Vinu za tragédii nese podle závěrů policie deset obžalovaných, převážně zaměstnanců firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava a také Bögl a Krýsl.