Článek
Záměr vybudovat dálniční oddělení na čtyřproudých silnicích, které jsou v kraji čtyři, mělo vedení středočeské policie už před dvanácti lety. Tehdy nápad neprošel také kvůli penězům.
"Byla to moje vize, že rychlostní silnice mají dálniční oddělení mít," uvedl bývalý šéf středočeské dopravní policie a současný poslanec Stanislav Huml. Podle něho mají svůj smysl i dnes.
Rychlostní silnice R4, R6, R7 a R10, které dohromady měří 200 kilometrů, se hustotou provozu dálnicím přibližují. Smí se po nich jezdit až 130 kilometrů v hodině a řidiči na ně nesmějí vjet bez dálniční známky. Silnice z Turnova do Prahy procházející kolem Mladé Boleslavi je zřejmě nejvytíženější. "Ze všech čtyř rychlostních silnic v kraji je R10 nejnáročnější," řekl Huml.
Policisté z Mladoboleslavska se starají o 40 kilometrů v obou směrech. Sami přiznali, že dálniční oddělení chybí. A uvědomuje si to i vedení středočeské policie. "Každý prvek posilující bezpečnost a plynulost silničního provozu je pozitivním přínosem," uvedl mluvčí středočeské policie Pavel Truxa.
Ještě nikdy v historii na rychlostních silnicích ve Středočeském kraji oddělení podobná dálničním zřízena nebyla. Naopak na konci loňského roku zanikla kvůli úsporám ve Středočeském kraji dvě obvodní oddělení, v Liběchově na Mělnicku a ve Vrdech na Kutnohorsku.
Středočeská policie není nyní schopna další útvar vytvořit. Vysvětluje to ekonomickými a personálními podmínkami. Na jedno nové oddělení by potřebovala 30 miliónů korun. "Jedná se ale pouze o stavební náklady a nejsou započítány další náklady jako úprava komunikace, technické vybavení nebo vozový park," uvedl Truxa.
Policie zároveň nevyloučila, že by k nějakým změnám mohlo dojít alespoň na silnici R10, kde jel v sobotu cizinec v protisměru. "Případná opatření budou přijata s ohledem na výsledek prověřování činnosti jednotlivých složek středočeské policie během víkendového incidentu na R10," uvedl Pavel Truxa.