Teď mu ale svitla naděje, že se může postavit zpátky na nohy a začít nový život. Lesní společnosti R-LES , jejíž zaměstnanec nehodu kvůli špatnému technickému stavu vozidla způsobil a později byl za to i odsouzen, mu totiž zaplatila 400 tisíc korun jako zadostiučinění. Peníze přišly minulý měsíc na konto Slovákova advokáta Josefa Biňovce, část z nich už byla použita na uhrazení dluhů. Zbytek má právník pod kontrolou, aby je Slovák neutopil zase v hazardu.

„Na lesní společnost jsme podali žalobu na ochranu osobnosti. Během soudního jednání došlo k dohodě a finančnímu vyrovnání. Peníze jsou jakési zadostiučinění neboli morální satisfakce,“ řekl Právu Biňovec. Dalších sto tisíc korun podle Biňovce společnost R-LES poukázala také Václavu Andrlíkovi, kterému při nehodě zahynula družka.

„Vyplacení peněz není rozhodně žádné přiznání zodpovědnosti za nehodu. Prostě jsme to nechtěli dál protahovat a znovu se v tom pitvat. Stala se obrovská tragédie, pozůstalých je mi hrozně líto, ale ještě jednou musím zopakovat, že žádnou morální vinu necítíme a svědomí máme čisté,“ prohlásil ředitel společnosti R-LES Rostislav Staněk.

Prasklá pneumatika byla zřejmě vyřazenou rezervou

Podle něho se celý případ podepsal i na zdraví odsouzeného řidiče. „ Ve vězení ho postihla mozková příhoda s trvalými následky,“ dodal Staněk.

V osudný den 19. února 2007 na silnici z Rokycan do Štáhlav praskla řidiči náklaďáku za jízdy levá přední pneumatika. Neovladatelný kolos vjel do protisměru, kde se v plné rychlosti čelně střetl s Peugeotem 306. V něm jedoucí dvě ženy a dítě neměly vůbec šanci přežít.

Dvaašedesátiletého Emila Starinského z Přeštic poslal o dva roky později rokycanský soud na osmnáct měsíců do vězení.

Během projednávané obžaloby vyšlo najevo, že prasklá pneumatika byla vyřazenou rezervou z důvodu opotřebení a na vozidlo byla namontovaná jako provizorium. „Vozidlo nemělo na silnici vůbec co dělat. Pneumatika vykazovala takové známky poškození, že i laik by za volant takového vozidla nesedl. Jestliže na ní byly patrné trhliny a rezavé dráty z obnažené ocelové konstrukce, neměl řidič s takovým vozidlem vůbec vyjet. Kdyby si plnil své povinnosti, nemuselo k tragédii dojít,“ uvedla soudkyně.

Ředitel Staněk to ale vidí jinak. Tvrdí, že auto, které havarovalo, vyjelo ten den v osm hodin ráno z autorizovaného servisu, kde bylo dva dny na kontrole.

„K nehodě došlo kolem 13. hodiny. Řidič ale mezitím pracoval v lese a guma se mohla trhnout o nějaký kořen,“ prohlásil Staněk. To u soudu ale vyvrátil Zdeněk Mareška z Kriminalistického ústavu v Praze. „Na některých místech pneumatiky chyběly kusy pryžové vrstvy a byly vidět obnažené dráty kordu v pokročilé korozi. Z fotodokumentace je jasné, že praskliny a další závady na pneumatice jsou staršího data,“ vypověděl znalec.