Článek
Počítají s tím plány meziresortní komise ministerstev vnitra a dopravy. Přestože návrhy nyní leží v připomínkovém řízení, existuje podle předsedy komise a poslance za VV Stanislava Humla velká šance, že je v dohledné době přijme Sněmovna.
„Červená barva má největší vlnovou délku a její viditelnost při zhoršeném počasí, například dešti či mlze, je mnohem lepší, než u modré barvy. Tím se zvýší bezpečnost nejen řidičů, ale i záchranářů či policistů,“ řekl Právu Huml. Nápad podle něj přišel od hasičů z Ostravy.
Poslanec upozornil, že nepůjde o změnu ze dne na den.
„Není to tak, že bychom na policejních autech měnili světelné sirény. Jak se bude obměňovat vozový park, tak se z modré barvy bude postupně přecházet na modro-červenou,“ dodal.
Blikající zelená
Stejná strategie má být při zavádění blikajícího zeleného světla na semaforech, jako je tomu například v Rakousku. „Na křižovatkách, kde to půjde přeprogramovat, to lze udělat hned. Blikající zelená by měla být všude do deseti let,“ řekl.
Podle Humla takové opatření také zvýší bezpečnost a plynulost provozu. „Je to hlavně určeno pro řidiče kamiónů. Když jim na semaforu skočí oranžová, mnohdy nemají možnost zabrzdit a jezdí na červenou. Když třikrát čtyřikrát blikne zelená, a pak až oranžová, mají mnohem víc času zareagovat. To ale neznamená, že se na oranžovou nebude moci křižovatka projíždět,“ dodal.
Dalším návrhem komise je zpoplatnit policejní doprovod pro nadměrné náklady. Podle prvních úvah by nákladové firmy platily tři až čtyři koruny za kilometr doprovodu policejního auta a 200 Kč na hodinu za policistu, který by se na akci podílel.